Pak asociale rijders aan ipv langzamere rijders op de N34

13 oktober 2021

Pak asociale rijders aan ipv langzamere rijders op de N34

Foto: wegenwiki / www.wegenwiki.nl

'Pak de asociale rijders aan in plaats van de langzamere rijders'. Dat zei Wim Moinat tijdens de commissievergadering over de tijdelijke verkeersmaatregelen op de N34. De SP pleitte verder nog een keer voor de invoering van de maximale snelheid van 80 kilometer per uur.

Lees hier de bijdrage van Wim Moinat:

De partij voor de Dieren heeft n.a.v. de brief van GS over de tijdelijke verkeersmaatregelen op de N34 vragen gesteld aan de fracties.

1. Wat vindt de fractie van het proces om te komen tot de maatregelen?
  2. Wat vindt de fractie van de onderbouwing van de maatregelen?
  3. Vindt de fractie dat GS de maatregelen moet laten onderzoeken door onafhankelijke verkeersdeskundigen en verkeerpsychologen?

Op het gelopen proces heb ik niet veel aanmerkingen, als er verwachtingen zijn gewekt bij de omwonenden die dan onjuist blijken te zijn, is dat slecht en moet ervoor gezorgd worden dat zoiets niet weer kan gebeuren. Het is mooi dat de Partij voor de Dieren door deze agendering ervoor zorgt dat er alsnog over gesproken wordt.

Dan de onderbouwing:

Wij hebben herhaaldelijk aangegeven het niet eens te zijn met de rigide opstelling van het college met betrekking tot de 100 km max op de N34. Wij zijn het eens met de PvdD dat de focus op automobilisten die onder de maximumsnelheid rijden nogal vreemd overkomt. Exact 100 rijden is voor mensen zonder cruise control vrijwel niet te doen, te hard rijden mag niet, dus zit je dan vanzelf aan de onderkant.

Om daar nu een speciale campagne voor op te tuigen lijkt ons niet de beste aanpak. We zouden liever zien dat  -en daar komt ie weer- de maximumsnelheid naar 80 km per uur gaat zodat er inderdaad een homogener snelheidsbeeld ontstaat. Iedere weggebruiken mag en kan dan immers 80 rijden. Daar zou wat ons betreft dan ook een strakkere controle opgezet kunnen worden.

Een tijd geleden is onze fractie bijgepraat door een verkeersdeskundige. Volgens hem zou het zomaar kunnen zijn dat als gevolg van overal 80 km p/u  er meer auto’s tegelijk op dezelfde weg en dezelfde tijd kunnen rijden dan nu het geval is met de verschillende snelheden. Hierdoor zou je ook als vanzelf een rustiger – lees veiliger – weggedrag creëren.

Wat betreft de laatste vraag van de PvdD: ik wil er graag vanuit gaan dat de verkeersdeskundigen in dit huis zeer deskundig zijn  en misschien zelfs wel contacten hebben met verkeerspsychologen in hun netwerk. Op zich zou dat voldoende moeten zijn, of een toetsing bij onafhankelijke experts wat zou toevoegen kan ik zo niet inschatten.