SP: onderzoek ook spoor Almelo-Groningen

3 oktober 2018

SP: onderzoek ook spoor Almelo-Groningen

Foto: wegenwiki / www.wegenwiki.nl

"Onderzoek samen met Groningen, Overijssel en Emsland ook de spoorlijn tussen Almelo en Groningen". Dat zei Ko Vester tijdens de bespreking van de startnotitie over de gedeeltelijke verdubbeling van de N34.

Volgens de SP moeten alle alternatieven voor de oplossing van de problemen op de N34 worden onderzocht. Via een motie vroegen SP en Groenlinks naar een onderzoek naar de mogelijkheden van een spoorlijn tussen Almelo en Groningen. Twee jaar geleden was de conclusie, op het onderzoek naar een spoortracé tussen Emmen-Groningen, dat dit een te duur alternatief zou zijn.

Ko Vester: Een spoorwegtracé tussen Almelo – Groningen draagt bij aan het verminderen van de drukte op de N34. Het kan ook een economische bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van Zuid-Oost Drenthe en de Veenkoloniën. Het spoorwegtracé kan ook een  bijdrage leveren aan het klimaatakkoord en er is mogelijk een bijdrage uit Europa mogelijk.

De motie werd uiteindelijk niet door de meerderheid ondersteund.

Voor meer informatie over de startnotitie klik op onderstaande link