Versnelling aanpak asbestdaken

19 april 2017

Versnelling aanpak asbestdaken

Foto: SP

De SP steunt versnelling aanpak asbestdaken. De provincie stelt 3,5 miljoen beschikbaar voor het saneren van asbestdaken.

Lees hier de bijdrage van Ko Vester:

1000m2 asbest geeft 1 kg asbest in de lucht. 10 jaar geleden werd er geschat dat asbest 700 gerelateerde doden veroorzaakte. Opruimen van vrijgekomen asbest bij branden kost miljoenen. In 2009 concludeerde de SP al dat saneren goedkoper is dan niets doen. De norm van asbest wordt volgens de gezondheidsraad niet gehaald. Factor 55 te hoog.

In 2008 bracht de SP het probleem met asbest al in de staten onder de aandacht, met het resultaat Zon voor asbest. In 2012 kwam er voor Drenthe 1 miljoen als rijksbijdrage. In 2013 pleitte de SP tijdens de voorjaarsnota dat GS met voorstellen moest komen voor sanering Asbest.

Maar laten we vooruit kijken. Met elkaar moeten we toch in staat zijn deze sluipmoordenaar te stoppen. Het is daarom goed dat er opnieuw brede aandacht voor het asbestprobleem komt. Niet alleen hier in Drenthe , maar ook in Den Haag. Daarom dient de SP de beide moties mede in.