Circulaire Economie Drenthe

9 maart 2016

Circulaire Economie Drenthe

Foto: Rijksoverheid / www.overheid.nl

De SP en 50 plus dienden een motie in over Circulaire Economie. De fracties vinden dat  Drenthe werk moet maken van een versnelling richting een circulaire economie.

Greetje Dikkers (SP): "We weten inmiddels dat door de grote afhankelijkheid van de import van grondstoffen onze economie kwetsbaar is. Door fluctuerende prijzen, toenemende schaarste en leveringsonzekerheid. Nederland haalt 68% van zijn grondstoffen uit het buitenland.

We weten ook dat we over moeten stappen op duurzame energie, ons milieu moeten beschermen en minder afval moeten produceren. Het is dus goed dat Nederland tijdens haar voorzitterschap van de EU  circulaire economie als een van de drie hoofdthema’s heeft uitgekozen.

Er vinden ook in Drenthe al veel activiteiten plaats die te maken hebben met circulaire economie. We recyclen, we zetten in op duurzame energie, we hergebruiken, onderhouden en repareren goederen en nog veel meer. Maar wat doen we dan precies in Drenthe?  Wat is nu eigenlijk circulaire economie en wat helpt daar bij. We willen graag het debat hierover voeren".

Gedeputeerde Brink vroeg de Staten om te wachten op de economische agenda waar de circulaire economie ook aan bod zal komen. Tot die tijd wordt de motie aangehouden.