Verkiezingsuitslag maakt linksom mogelijk

16 maart 2011

Verkiezingsuitslag maakt linksom mogelijk

Krijgt Drenthe een College met de SP? De PvdA werd de grootste partij in Drenthe met de leus dat het eerlijker moet. Dat kan. Maar daar is wel de SP voor nodig, vindt SP fractievoorzitter Oosterlaak. Bij de installatievergadering hield de SP-er het gehoor voor dat de kiezer altijd gelijk heeft en met name de SP-kiezer.

lees hieronder de tekst van de toespraak van Philip Oosterlaak

Beste mensen,

De kiezer heeft altijd gelijk. En de SP kiezer wat ons betreft helemaal. Dit keer waren dat er 21627 in Drenthe. Beste mensen, allemaal heel hartelijk bedankt.

Waarom hebben die mensen allemaal SP gestemd? Wat weten we van deze mensen. Ik denk dat ik met een behoorlijke zekerheid kan stellen dat een stuk of vijftig of misschien ook wel honderd van deze kiezers op 2 maart jarig waren. Ontzettend toevallig. En SP kiezen. En nog jarig ook. Dubbel feest. Die SP-kiezers allemaal alsnog gefeliciteerd en buitengewoon bedankt dat jullie zijn wezen stemmen.

Maar misschien mag ik hier toch wat belangwekkende cijfers opnoemen:
42255 + 32518 + 21920 = 96693 Het aantal stemmen van VVD, CDA en PVV bij elkaar in Drenthe. Lang niet de helft van 222734. Het totaal aantal uitgebrachte stemmen. Premier Rutte vond deze verkiezingen een test voor zijn kabinet. In Drenthe is dat kabinet ruimschoots gezakt.

Maar even terug naar de uitslag van de SP in Drenthe. ,,Kampioen worden is een knappe prestatie. Kampioen blijven een buitengewone’’. Dat wordt vaak in de sport gezegd. Nu is politiek geen sport. En is de SP geen kampioen. Maar we mogen in ieder geval vaststellen dat de SP erin geslaagd is vier jaar geleden met maar liefst vijf zetels de Drentse Staten binnen te komen. En dat de kiezers de SP opnieuw vier zetels toekennen.
Er zijn mensen die van zichzelf vinden dat ze verstand van politiek hebben, maar die er eigenlijk geen verklaring voor hebben. Wat is het toch met die SP? Begrijp jij het? Het zal wel iets met die Roemer te maken hebben. Populaire jongen. Weet het leuk te brengen. Voor de rest: geen idee.

Beste mensen, misschien mag ik hier een tipje van de sluier oplichten. Ik weet dat het tegenwoordig gevoelig ligt om het over exotische kleding te hebben, sommigen schrikken daarvan, van sluiers en hoofddoekjes, anderen schrikken van spijkerjasjes, maar toch wil ik graag een tipje van de sluier oplichten van het succes van de SP. Het ligt inderdaad zeker ook aan Emiel. Maar het ligt vooral aan SP-kiezers. Die kiezen namelijk voor een samenleving die socialer en menselijker moet. Daar is namelijk vandaag de dag een grote behoefte aan. Er zijn echt heel veel mensen die dat vinden, en velen van hen kiezen dan voor de SP.
Het ligt er ook aan dat we als SP in Drenthe een partij zijn van meer dan 1000 leden. Leden en afdelingen die met elkaar als SP-Drenthe bereid zijn kampagne te voeren. Niet zomaar met wat kreten of wat luchtballonnetjes. Maar met gedegen informatie over wat de SP wil en wat we de afgelopen jaren gedaan hebben. Als SP doen wij ons best kiezers te informeren.
En beste mensen, misschien mag ik nog wat verklappen. Als SP zijn we niet van plan om onze idealen dood te laten bloeden. Dus mocht er iemand nog denken dat het allemaal wel over zal waaien met die SP in Drenthe. Dat is niet het geval. Als SP zijn we klaar om verdere stappen in het Drentse te zetten.

Beste mensen, daarbij kom ik gelijk aan de college vorming.
De afgelopen vier jaar, en trouwens ook die periode daarvoor en de periode daar ook weer voor, kent Drenthe een college met PvdA en VVD.

Als SP denken wij dat het tijd wordt om de komende jaren de koers te verleggen. Nieuwe accenten zijn nodig. De PvdA zegt daar terecht over, dat het eerlijker moet. Dat klopt. Voor gewone mensen is de crisis namelijk nog lang niet over, dat begint voor velen nu pas. Mensen die steeds meer zekerheid kwijtraken moeten op de overheid kunnen rekenen. Een dienstbare provincie. Een Drentse overheid die voor hen het onderste uit de kan haalt. Die knokt voor werkgelegenheid van gewone mensen. Een provincie die aanspreekbaar is als er iets aan de knikker is. Voor een open en eerlijk bestuur.

Als SP denken wij in alle bescheidenheid, dat wij daar een rol in kunnen spelen. In het dagelijks bestuur van onze provincie. Wij zijn daar in ieder geval voor beschikbaar. Wij zijn bereid met andere partijen te onderzoeken wat ons bindt. Getalsmatig zijn er diverse mogelijkheden voor een college met de SP. De sleutel daarvoor ligt gezien de verkiezingsuitslag bij de PvdA. Deze partij kan de daad bij het woord voegen. Het moet eerlijker in Drenthe was de leus van de PvdA. Dat kan het beste met de SP.