Groningen Airport Eelde: financiële tekorten en veel te lage passagiersaantallen
Groningen Airport Eelde: financiële tekorten en veel te lage passagiersaantallen

Groningen Airport Eelde is een luchthaven die bij lange na niet de passagiersaantallen haalt en jaar op jaar financiële tekorten laat zien. De SP vraagt zich af of dit nog houdbaar is. Wim Moinat: "We zouden alvast een onderzoek moeten inplannen naar alternatieve scenario's voor het gebruik van het luchthaventerrein, mocht GAE uiteindelijk financieel onhoudbaar blijken". Lees verder voor de bijdrage van Wim Moinat.
Op verzoek van Lijst Pormes, gesteund door GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP spreken we vandaag over de derde kwartaalrapportage en de exploitatie- en investeringsbegroting van GAE. Alweer! Dit is een dossier dat al jarenlang vragen oproept, en die vragen worden ook met deze rapportage alleen maar urgenter.
GAE is een luchthaven die jaar na jaar haar eigen verwachtingen niet haalt. In 2024 werd gerekend op 132.000 passagiers, maar in de praktijk zal het aantal niet boven de 108.000 uitkomen. Dit past in een bredere trend: de geambieerde groei blijft structureel achter bij de prognoses. Voor 2025 wordt een toename naar 200.000 passagiers verwacht, oplopend tot 350.000 in 2033, maar de realiteit is dat zelfs de helft daarvan nu al onhaalbaar lijkt.
Ondertussen blijft de financiële positie bijzonder kwetsbaar. Er is opnieuw een negatief resultaat van € 470.000 begroot voor 2025, terwijl er € 3,7 miljoen aan overheidssubsidies nodig is om de exploitatie te ondersteunen. Hoe lang blijven we deze verliezen accepteren? En hoe realistisch is het ook dat GAE ooit echt op eigen benen kan staan?
De ambities voor de luchthaven zijn groot: meer bestemmingen, uitbreiding van openingstijden en een rol in de verduurzaming van de luchtvaart. Maar zonder duidelijke strategie om de passagiersgroei daadwerkelijk te realiseren, blijft dit alleen maar wensdenken.
Daarnaast moeten we ons afvragen of deze investering maatschappelijk te verantwoorden is. Is het nog logisch om miljoenen in een regionale luchthaven te blijven steken, terwijl er zoveel andere urgente opgaven zijn in onze provincie? Denk aan woningbouw, beter openbaar vervoer en klimaatmaatregelen.
De SP is niet principieel tegen investeringen in regionale luchthavens. Maar als we jaar na jaar geconfronteerd worden met tegenvallende cijfers en een structureel verliesmodel, moeten we de moed hebben om onszelf af te vragen: is dit nog houdbaar?
Het zou volgens ons goed zijn om een realistischere langetermijnvisie voor GAE te eisen en een herbeoordeling van de groeiprognoses. Ook is er meer transparantie nodig over de noodzaak van blijvende overheidsbijdragen en de risico’s hiervan voor de provincie.
Ten slotte, is het goed om ook alvast een onderzoek in te plannen naar alternatieve scenario’s voor het gebruik van het luchthaventerrein, mocht GAE uiteindelijk financieel onhoudbaar blijken.
Interruptie met VVD. Als Lelystad airport open gaat dan worden de passagiersaantallen nog eens 40% lager) *
* SEO: BEOORDELING STRATEGIE GRONINGEN AIRPORT EELDE 2024-2033
doorrekening van het nationale luchtvaartmodel AEOLUS laat wel zien dat een eventuele opening van de luchthaven Lelystad voor commercieel verkeer en een verhoging van ticketprijzen vanwege duurzaamheidsbeleid kan resulteren in een vraaguitval op GAE van veertig procent ten opzichte van waar in de economische en financiële onderbouwing vanuit gegaan wordt.
- Zie ook:
- Groningen Airport Eelde
Reactie toevoegen