SP: Controleer of kankerverwekkend teerhoudend asfalt niet in het buitenland gedumpt wordt

14 januari 2010

De SP roept de provincie op te onderzoeken of het teerhoudend asfalt (TAG) dat bij wegwerkzaamheden van de Drentse provinciale wegen gehaald wordt om thermisch te reinigen en vervolgens her te gebruiken, niet naar het buitenland geëxporteerd wordt. Drenthe hanteert als één van de weinige provincies de Code Milieuverantwoord Wegbeheer. Daarin wordt thermisch reinigen verplicht gesteld.

Recent verschenen echter berichten in de media over export van het teerhoudende, kankerverwekkende asfalt. De verwerkers hebben op grond van een Europese regel een maas in de regelgeving gevonden om gebruikt asfalt te kunnen exporteren. Dat is veel goedkoper. Hierdoor lopen mensen in onder andere Letland, Estland en Polen door wegen afval verhoogde kans op long en blaaskanker. Asfalt uit Drenthe moet echter, gezien de afspraken die Drenthe in de code ondertekend heeft, thermisch gereinigd worden.
Thermische reiniging houdt in dat de kankerverwekkende stoffen door verhitting uit het asfalt worden verwijderd. Daarna kan het asfalt weer worden gebruikt als verharding onder wegen en dijken. De Thermische reiniging is duurder dan exporteren. De provincie betaalde al wel op basis van thermisch reinigen van tonnen teerhoudend asfalt. De asfaltverwerkers die zich mogelijk niet aan de afspraak houden en nu exporteren steken dus ook nog eens aanzienlijke bedragen aan gemeenschapsgeld in hun zak. De SP-fractie heeft in verband met deze kwestie vragen gesteld. De SP wil weten of al het asfalt dat van Drentse wegen komt, inderdaad netjes gereinigd en hergebruikt wordt. De fractie wil ook graag dat alle Drentse gemeenten alsnog de code ondertekenen.