Nee tegen megastallen

12 juni 2009

Nee tegen megastallen

ASSEN – De SP brievenbus puilde uit. Honderdveertig Drenten lieten de SP weten niets te zien in megastallen in Drenthe. Men stuurde het actiekaartje terug dat de SP had laten bezorgen in de buurt van Nieuw Annerveen, Roswinkel en Gasselterboerveenschemond, plaatsen waar sprake zou kunnen zijn van de komst van een megastal.

De SP maakt zich net als veel mensen in Drenthe zorgen over de mogelijke komst van megastallen naar Drenthe. Intensieve veehouderij op mega schaal gaat te vaak gepaard met dierenleed, constateert de partij. Daarbij komen nadelen als de toegenomen overlast van uitstoot ammoniak en fijnstof, extra verkeer, de moordende concurrentie met diervriendelijker bedrijven die uit de markt gedrukt worden, en de toegenomen kans op uitbraak van ziekten. Momenteel is onduidelijk hoe de provincie en de gemeentes precies omgaan met de veranderende regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening en het nieuwe omgevingsbeleid, om megastallen te weren.

De SP vroeg de afgelopen maanden regelmatig aandacht voor de problematiek van de megastallen in het Drents parlement. De provincie laat daarbij keer op keer weten dat men liever de gemeentes meer bevoegdheden wil toekennen. ,,De regelgeving is in beweging. En welke ambtenaren ermee belast worden ook. Voor de toekomst is het naar ons idee niet handig om iedere gemeente voortaan iedere keer opnieuw het wiel uit te laten vinden bij een aanvraag voor een megastal. Wij willen echter nu in tussentijd ook de garantie dat de provincie er als een bok op een haverkist bovenop zit om de komst van megastallen te voorkomen’’, vindt SP fractievoorzitter Oosterlaak. ,,De berichten over lopende aanvragen stellen ons niet gerust. Wat me in zijn algemeenheid eveneens zorgen baart is de stroperigheid waarmee de politiek in Drenthe met het onderwerp omgaat. Zo honoreerde het presidium van de Staten, zeg maar de agendacommissie, een verzoek van de SP niet om de ontvangen actiekaarten tijdens de vergadering aan te mogen bieden aan de gedeputeerde. De agenda zou al te vol zijn. ,,Smoesjes’’, vindt Oosterlaak. ,,Ik hoor doorlopend huilverhalen over de zogenaamde kloof tussen de politiek en de burgers. Het lijkt er meer op dat de politiek als het zo uit komt, gewoon even niet thuis geeft’’.