Zuiderzeelijn van de baan
Zuiderzeelijn van de baan
Deze week viel definitief het doek voor de Zuiderzeelijn. Een nederlaag voor Noord-Nederland volgens sommigen. Een wijs besluit vinden de tegenstanders.
De Zuiderzeelijn had met name de provincies Groningen en Friesland moet 'ontsluiten' door een (snelle) treinverbinding te bieden naar Amsterdam. De verwachting is dat daardoor vele banen naar Noord Nederland zouden komen. En dat is weer goed voor ons allen.
Echter door de toezegging van Wim Kok zijn de Noordelijke plannenmakers volledig doorgeschoten. Zoals ons SP raadslid in Groningen Peter Verschuren het zo mooi verwoordde in een artikel in de volkskrant: "Het antwoord was :als we mogen kiezen, doe dan maar de duurste. Vergelijk het maar met het jongetje dat met zijn vader naar de speelgoedwinkel gaat. Als de vader vraagt: welke trein wil je, dan zegt jantje natuurlijk: de snelste en de duurste."
Daarmee hebben de Noordelijke Lobbyisten feitelijk zichzelf in de voet geschoten door voor de Magneetzweefbaan te kiezen en daar kostte wat het kost aan vast te houden. Immers eenieder die zijn gezond verstand gebruikt kan en kon het zien aankomen dat de tweede kamer na de HSL- en Betuwelijn zeer terughoudend zou optreden als het gaat om nieuwe infrastructurele investeringen.
Het zou van realiteitszin en slim politiek handelen hebben getuigt als de Noordelijke plannenmakers hun ambities naar beneden hadden bijgesteld. Tenslotte, de verwachte tijdswinst van een MZB (Magneetzweefbaan) is niet dermate spectaculair om de extra investering te rechtvaardigen. Waarom heeft men zo lang vastgehouden aan het najagen van een utopie terwijl men toch op de vingers kan natellen dat het kiezen voor bewezen technologie in de vorm van een 'gewone' intercity spoorbaan uiteindelijk tot een succesvoller resultaat zou leiden?
Een Zuiderzeelijn zou een prima impuls kunnen zijn voor de Noord-Nederlandse economie. Zeker als deze lijn alledrie de noordelijke provincies rechtstreeks bediend, en niet twee zoals het nu het geval is in de huidige plannen.
De SP heeft vanaf de meet af aan als standpunt gehad dat, als er een Zuiderzeelijn komt, er een 'normale' intercity verbinding moest komen. Daarnaast is gewoon spoor ook geschikt om bijvoorbeeld goederenvervoer over te laten gaan. Iets wat bij een HSL zeer moeilijk is en bij een MZB zelfs uitgesloten. Een argument wat vrijwel niet in de discussie gebruikt wordt is dat een Zuiderzeelijn het overbelaste spoornet in de noordelijke randstad flink zou kunnen ontlasten.
Juist het kiezen voor een onzeker avontuur laat het Noorden nu met lege handen staan. De variant waarvoor men nu in Den Haag heeft gekozen (De Hanzelijn) is weer een typisch Nederlands "pappen en nathouden" oplossing. Het verbetert de infrastructuur niet tot nauwelijks in Noord-Nederland. De ambtenaren in Den Haag rechtvaardigen de beleidswijziging met dat "het Noorden een oase van rust en ruimte moet blijven". Kortom volgens den Haag is kans op extra werkgelegenheid en mobiliteit in Noord Nederland ongewenst. Het is maar dat u het weet.
- Zie ook:
- Mobiliteit