SP ‘Jaag mensen niet de armoede in’

26 april 2011

SP ‘Jaag mensen niet de armoede in’

Ook in Drenthe zullen de komende jaren banen bij de sociale werkplaatsen verdwijnen. Ongeveer 2000 tot 2500 banen staan in Drenthe op de tocht. Het kabinet Rutte wil op de WSW bezuinigen. Hoe dat allemaal moet gebeuren, daarover onderhandelt de regering met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De SP in Drenthe roept de twaalf gemeentes en bestuurders op een gezamenlijke vuist te maken, ook binnen de VNG.

Jeroen Pomper van de Hoogeveense SP: ,,Iedere keer is het een persoonlijk drama als mensen de komende jaren vanwege een arbeidshandicap nergens terecht kunnen. Je zult maar de rest van je leven achter de geraniums terecht komen, waarbij armoede dreigt. Statenlid Oosterlaak wijst ook op de economische gevolgen: ,,Net als bij het mogelijk verdwijnen van de Johan Willem Friso kazerne uit Assen is fors banenverlies bij de WSW bedrijven een economische klap voor de Drentse economie. Voor toeleveringsbedrijven en ook voor de koopkracht waar de middenstand het weer van moet hebben. Als Drenthe en de Drentse gemeentes dat niet willen dan moet er nu wat gebeuren’’.

In de plannen van het kabinet worden de bijstand, de wet voor jong gehandicapten en de regeling voor sociale werkplaatsen samengevoegd tot één wet. Dat gaat gepaard met een bezuiniging van miljarden. Naast een flinke korting op de hulp bij het zoeken naar werk, wordt ook nog eens de uitkering van mensen met een beperking fors verlaagd. Bovendien gaan er op termijn 60.000 werkplekken in totaal in de sociale werkplaats verdwijnen. In Drenthe werken ruim 4000 mensen bij de WSW bedrijven. Tweederde van die banen moeten verdwijnen, vindt het kabinet. Mensen met een handicap of arbeidsbeperking dienen een baan bij een reguliere werkgever te vinden.

SP-leider Roemer heeft hard uitgehaald naar de plannen van het kabinet om fors te bezuinigen op de bijstand, jong gehandicapten, bijzondere ziektekosten, jeugdzorg en de sociale werkplaatsen. ‘Het kabinet laat nu haar ware gezicht zien. Mensen met een handicap of arbeidsbeperking worden de armoede in gejaagd. De regering die niets vraagt van de allerrijksten, pakt uitgerekend de meest kwetsbare mensen. Het kabinet Rutte maakt doelbewust met steun van Wilders de rijken rijker en de armen armer’, aldus Roemer.
Het kabinet beweert dat uitkeringen verlagen en banen in de sociale werkplaats schrappen ertoe zal leiden dat meer mensen een reguliere baan zullen vinden. ‘Klinkklare onzin’, aldus Roemer, ‘de afgelopen jaren is al fors bezuinigd op deze regelingen. De reden dat mensen hier nog inzitten, is niet omdat ze niet willen werken, maar omdat ze dat niet kunnen en omdat werkgevers onvoldoende rekening houden met de beperkingen van mensen. Maar daar doet dit kabinet niks aan.’

De SP roept ook de mensen in Drenthe op mee te doen met acties voor behoud van de WSW. Iedereen kan het manifest ondertekenen op www.armoedewerktniet.nl. Ondermeer in Hoogeveen deelden SP-ers aan de poort bij Alescon informatiemateriaal uit.