Verkeer en vervoer
Inleiding
1. Bestuur en organisatie
2. Wonen, werken en leren
3. Landbouw, natuur, milieu en energie
4. Verkeer en vervoer
5. Cultuur, kunst, media en sport
6. Zorg en welzijn
7. Samenvatting
Goede verbindingen in Drenthe zijn niet vanzelfsprekend. De provincie is relatief dunbevolkt. De afstanden relatief lang. Toch hebben ook bewoners van Drenthe recht om zich prettig en efficiënt te verplaatsen
De rijksoverheid heeft marktwerking ingevoerd in het OV-busvervoer. Dat zet extra druk op het openbaar vervoer in Drenthe. Nu worden veel onrendabele lijnen wegbezuinigd. Wat de SP betreft hoort OV niet te gaan over de winstgevendheid van busbedrijven, maar over de winst voor het OV als reizigers op tijd en comfortabel de plaats van bestemming bereiken en het personeel geen speelbal meer is van busbedrijven.
BELANGRIJKE PUNTEN VOOR VERKEER EN VERVOER
- Baanverlenging van Groningen Airport Eelde is een investering waarvan nut en noodzaak niet aangetoond zijn. Het vliegveld dient zijn eigen broek op te gaan houden zonder subsidie.
- We zijn voor Hoogeveen als Intercity station. De aanleg van de bocht in het spoor bij Hoogeveen is daarmee zinloos.
- De lijn Emmen-Zwolle voortvarend verbeteren. Op termijn ook een lijn Emmen-Groningen door het doortrekken van het spoor vanuit Oost-Groningen.
- Wij willen een OV-kaart voor Drentse scholieren met een reisafstand groter dan 15 km.
- Innovatie in OV-busmaterieel. Zoals een bus met een aan te koppelen tweede passagierswagon.
- Een sobere en doelmatige aanpak bij de verdubbeling van de N33. Dus geen fly-over bij de A28. De hoge kosten staan niet in verhouding tot de noodzaak van deze verdubbeling en de fly-over in het bijzonder.
- Een goede oplossing voor op- en afritten van deN34 in samenspraak met de bevolking.
- Beperking van het aantal drempels in de wegen en kijken naar andere verkeersremmende maatregelen.
- Veilige fietsroutes van/naar school en werk.
- Verbetering van wandelmogelijkheden enwandelroutes
- In de voorwaarden bij de aanbesteding van het stad en streekvervoer moeten goede arbeidsvoorwaarden en de belangen van doelgroepen worden opgenomen. Het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden moet in stand worden gehouden en uitgebreid worden.
- Wij willen een zo spoedig mogelijke aansluiting van de grote steden in het noorden op het NS nachtnet. Hierdoor worden de steden en de Randstad ’s nachts onderling per trein te bereiken.
- De provincie start een proef met een nachtbustussen Emmen en Groningen.