Bijdrage SP duidingsdebat

29 maart 2023

Bijdrage SP duidingsdebat

Foto: SP

Alle partijen vinden dat het anders moet. Hoe dat de komende vier jaar in Drenthe vorm krijgt is nog de vraag. Lees hier de bijdrage van de SP tijdens het duidingsdebat.

Hoort u dat?

Hoort u dat geluid?

Het is de roep om verandering

Die schreeuw om gehoord te worden

De wens om eindelijk eens andere keuzes te maken

Het is de definitie van onze verkiezingsuitslag

Het is Drenthe.

Voorzitter,

Uiteraard starten ook wij met felicitaties voor de Boeren Burger Beweging. Nog nooit is er een partij geweest die zoveel zetels haalde als zij, proficiat! Uiteraard ook felicitaties voor de Partij voor de Dieren en Volt.

Deze verkiezingen stonden wij lang op 1 zetel winst, het werd 1 zetel minder. Iets wat ons uiteraard pijn doet. Het was Alfred Schoenmaker die mij vertelde peilingen zijn paling, hij had gelijk. Gelukkig kunnen we zeggen dat gedeelde smart halve smart is en gezien het slachtveld zijn wij er nog redelijk ongeschonden uitgekomen.

Het geluid is een geluid tegen de huidige politiek, een geluid voor verandering, het geluid voor een ander Drenthe en een andere Nederland. Dat is ook het geluid dat de SP wil vertegenwoordigen en dat geluid heeft deze verkiezingen gewonnen.

Na het indalen van deze uitslag kwam er bij ons positiviteit, door alle partijen is er ingeleverd. Dit was niet links versus rechts of conservatief versus progressief, dit was een heldere middelvinger naar Den Haag en de manier van regeren.

Mensen zijn het zat om maar te volgen in regels die voor hen niet duidelijk zijn. Mensen zijn het zat dat zij steeds minder invloed hebben op hun omgeving. Mensen zijn het zat dat de overheid zich steeds meer terug trekt en meer overlaat aan de markt. Mensen zijn het zat dat de rijker rijker worden en de armoede toeneemt. Mensen zijn het zat om van crisis naar crisis te gaan.

Er ligt een ongelofelijk uitdaging op het gebied van stikstof en milieu; boeren zitten vast tussen hoop en vrees, maar ook alle andere sectoren kunnen niet verder. Regels die er voor zorgen dat er keuzes gemaakt moeten worden. Regels buiten onze macht maar binnen onze verantwoording.

We zullen moeten bouwen, we zullen moeten werken aan een beter OV we zullen moeten werken aan natuurherstel en we zullen moeten werken aan rust en helderheid voor de landbouwsector. We zullen moeten werken aan een eerlijke verdeling waarbij de grootste schouders de zwaarste lasten dragen.

Deze campagne sprak tijdens het toerismedebat een dame uit de zaal ons toe. Vroeger organiseerde zij een fietstocht- evenement, dit mag nu niet meer zonder onderzoek om een vergunning te krijgen. Dit terwijl al deze mensen wel mogen fietsen in dat zelfde gebeid als zij dat niet fietsen onder de vlag van een fietsevenement. Een voorbeeld van dat we moeten zorgen dat we in Drenthe weer een beetje normaal kunnen leven. Want nu zit alles op slot, en daar is de Drent klaar mee.

65% van de mensen ging naar de stembus; een prachtig resultaat. Mensen die jaren niet meer stemden omdat zijn het gevoel hadden dat het toch niet uitmaakt, die mensen stemde nu wel. Hoe mooi is dat! De kiezer voelde weer een beetje vertrouwen en dat komt door de BBB.

De komende vier jaar ligt er een enorme klus om dat vertrouwen vast te houden. Hierbij heeft de BBB het voortouw. Met 17 zetels en 21 kandidaten is de uitdaging levensgroot. Maar voorzitter, die klus is niet alleen van de BBB, die klus zullen we met elkaar moet klaren. We zullen de komende vier jaar allemaal over ons ego moeten stappen om te zorgen dat we gezamenlijk de finish halen.

Daarom zullen we moeten zoeken naar de raakvlakken en niet blijven hangen in de verschillen.

Wij als SP staan daar klaar voor, we geloven in verandering en samen het verschil maken. We streken de hand uit om samen te werken met een ieder die wil en zoeken naar wat ons verbindt.

We willen werken aan een mooier en socialer Drenthe en hebben het geloof dat te kunnen doen met de partijen in deze ruimte.

Of dat moet in een brede midden coalitie met de SP of juist een minderheidscoalitie met gedeputeerden die niet politiek gebonden zijn maar wel kennis hebben van hun portefeuille, laten we bij de informateur. Wat de SP betreft maken we een akkoord op hoofdlijnen.

Daar waar wij nu oog in oog staan  met de BBB gezien de indeling van deze zaal kiezen wij voor schouder aan schouder. Maar uiteraard niet alleen met de BBB

Wij zijn er klaar voor en hopen samen met al deze partijen te luisteren naar die roep van Drenthe