Stemmen staken bij stemming SP motie Energievoorziening in Provinciale handen

1 februari 2023

Stemmen staken bij stemming SP motie Energievoorziening in Provinciale handen

Foto: SP

Via een motie riep de SP vandaag de Provinciale Staten op om te bekijken hoe de energievoorziening in Drenthe weer in eigen hand kan worden genomen. Bij de stemming bleek dat 18 statenleden voor en 18 statenleden tegen stemden. De motie wordt in de statenvergadering van 8 maart opnieuw in stemming gebracht.

De zeggenschap over onze energie is in Drenthe verkocht aan commerciële energiebedrijven, terwijl eerder de provincies een grote rol hadden in onze energievoorziening. We zijn nu afhankelijk geworden van bedrijven die winst willen maken, terwijl het nu juist belangrijk is dat we de energierekening verlagen en zeggenschap krijgen over hoe we schone energie kunnen opwekken.’ Uit onderzoek in opdracht van Energie Beheer Nederland blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders voorstander is om de energie weer te nationaliseren oftewel terug te brengen in publieke handen. Energie is een basisvoorziening en basisvoorzieningen horen niet op de markt thuis. Het is tijd om onze zeggenschap als Drenthe weer terug te pakken zodat we de energierekening van mensen kunnen verlagen door de winsten hiervoor in te zetten. Al meer dan 110-duizend mensen tekenden de volkspetitie.

Niet alleen in Drenthe stelt de SP voor om te bekijken hoe de energievoorziening weer in eigen hand kan worden genomen, SP-fracties in andere provincies doen hetzelfde voorstel.

Op zaterdag 11 februari vindt het Volksprotest plaats in Amsterdam. Energiebedrijven worden dan symbolisch van de Beurs gehaald. Vanuit het hele land rijden gratis bussen. Aanmelden kan via: https://kostenomlaag.sp.nl/volksprotest)

sowieso niet privatiseren van volks dingen