SP Drenthe presenteert concept-lijst met jonge lijsttrekker

8 november 2022

SP Drenthe presenteert concept-lijst met jonge lijsttrekker

Foto: SP

De SP in Drenthe heeft de conceptkandidatenlijst gepresenteerd voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2023. De beoogd lijsttrekker is Simon Zandvliet (1993), een nieuw en toch al ervaren talent in de provincie, volgens de kandidatencommissie.

Zandvliet was afgelopen jaren al Statenlid voor de SP in Overijssel en wordt door de partij naar voren geschoven om zijn strijdbaarheid, ervaring en gedrevenheid om voor verbinding en verbetering te zorgen.

Zandvliet: "Wij brengen als SP het geluid van de straat naar de staat. We gaan zelf actief op zoek naar waar het schuurt en knokken met mensen voor verbetering. Dat zie je nu met de volkspetitie voor het verlagen van de energierekening en het nationaliseren van de energiebedrijven, die al 60.000 keer is getekend. De SP gaat knokken voor een eigen energiebedrijf. Tijd voor Drentse power, om zo de rekening op energie te drukken en de energiecowboys een halt toe te roepen."

Op plek 2, 3 en 4 van de kandidatenlijst staan Greetje Dikkers (Tynaarlo), Wim Moinat (Zwartemeer) en Henk van de Weg (Hoogeveen), die op dit moment al Statenlid zijn voor de SP. Lijsttrekker Zandvliet verhuist binnenkort van Dedemsvaart naar Beilen en ziet uit naar de overstap naar Drenthe.

"Mijn jeugd was in Drenthe." aldus Zandvliet. "Hier is de basis gelegd. Die rust en samenhorigheid miste ik. Daarnaast komt mijn partner uit Drenthe en ook zij had heimwee. Samen gaan we de toekomst dan ook in daar waar we gelukkig zijn."

Komende weken bespreken de partijleden in Drenthe de conceptlijst. Op de SP-regioconferentie op 10 december wordt de lijst samen met het verkiezingsprogramma definitief vastgesteld.