GAE overbruggingsfinanciering

19 mei 2021

GAE overbruggingsfinanciering

Foto: Groningen Airport Eeelde / www.groningenairport.nl

Lees hier de bijdrage van Ronald van der Meijden over de overbrugginsfinanciering voor Groningen Airport Eelde

In het licht van de gepresenteerde toekomstvisie GAE, is en blijft de opvatting van de SP, dat het in stand houden van Groningen Airport Eelde een geldverslindend zwart gat is en blijft.

De nieuwe visie heeft ons standpunt niet kunnen doen veranderen. Het speculeren op veel passagiers lijkt, gezien de ervaringen uit het verleden, weinig realistisch. Feitelijk oude wijn in nieuwe zakken en vraag is of de wijn niet steeds zuurder wordt

Het argument dat GAE belangrijk ik voor het bedrijfsleven neem ik met een korreltje zout. Nimmer is door het bedrijfsleven een cent betaald van de toegezegde 8 miljoen.

Met goede spoorverbindingen zal het Noord Nederland goed bereikbaar zijn. Naar de toekomst is er geen enkele garantie dat de overheid zal voorzien in de onderhoudskosten van het vliegveld. ( ronde de 8 miljoen structureel op jaarbasis)

Het beleid van een nieuw kabinet blijft, denk ik, de komende jaren, zeer diffuus. Tevens blijft het verbazingwekkend dat een commercieel bedrijf als Oranjewoud, aandeelhouder is geworden voor 26 procent voor een appel en een ei en geen enkele euro wil investeren. Dus alleen de lusten en niet de lasten.

Met betrekking tot de brandweerkazerne is een investering van meer dan drie miljoen ook onverantwoord. Omdat het voortbestaan van GAE, in welke vorm dan ook onzeker is, kun je je afvragen, voor wat voor  een vliegveld, moet er een kazerne worden gebouwd. Huidige omvang, kleiner, Madurodam etc ?

Wel is de SP van mening dat de Arbo normen en veiligheid voor het personeel gewaarborgd moeten zijn en worden. Dit probleem speelt overigens al jaren, doch is steeds voor uitstel gekozen.

Het is misschien zinvol, een noodvoorziening te treffen voor het personeel, totdat echt zeker is wat het lot van GAE wordt.

Kortom voorzitter, de SP is en blijft, zoals eerder uitgesproken, tegen het in stand houden van een illusie en het verspillen van belastinggeld.