SP maakt zich geen zorgen over de Wolf

17 juni 2020

SP maakt zich geen zorgen over de Wolf

Foto: IPO / IPO.nl

De SP heeft in de commissievergadering aangegeven zich geen zorgen te maken over de wolf. D66 en de VVD wilden van de andere fracties weten hoe ze denken over de wolf. Lees hier de vragen en de reactie van Henk van de Weg. In de bijlage het rapport over het draagvlakonderzoek naar de hervestiging van de wolf in Nederland.

1. Bent u het met ons eens dat de wolf zich niet laat belemmeren door het wachten op het instellen van een gebiedscommissie?

Ja. Honden en vossen laten zich ook niet belemmeren.

2. Bent u het met ons eens dat de schapen (en hun houders) bescherming verdienen door preventieve maatregelen?

Ja. Bescherming tegen honden, vossen en ook de wolf is een verantwoordelijkheid van de dierhouders. Landelijk worden er jaarlijks zonder wolf 4 tot 13 duizend schapen gedood door honden en vossen blijkt uit onderzoek gedaan in Drenthe (Vosmeer &van Beek 2016).

Dierhouders kunnen hun schapen s ’nachts ophokken, kuddewaakhonden inzetten, rasters plaatsen, fladderlint plaatsen etc. Deze beschermingsmaatregelen zijn tegen aanvallen van honden en vossen en dus ook tegen de wolf.

3. Bent u het met ons eens dat per direct gestart moet worden met het bieden van preventieve maatregelen?

Nee, de provincie is niet verantwoordelijk voor de beschermingsmaatregelen tegen vossen en honden. En dus ook niet tegen de wolf. Provincies hebben geen plicht maar wel een mogelijkheid om in het vastgestelde wolventerritorium een pilot te starten voor een bijdrage in het gebruik van preventieve middelen op basis van een gebiedsplan. Er is nog geen sprake van een vastgesteld wolventerritorium in Drenthe.

4. Vindt u de wolf een verrijking voor de habitat in Drenthe of maakt u zich net als veel bewoners zich zorgen over de komst van de wolf?

GS geeft aan nader onderzoek te doen naar de ecologische betekenis van de wolf. We maken ons geen zorgen om de komst van de wolf maar wel om het verlies van biodiversiteit (flora en fauna) in zijn algemeen.

Vandaag heeft de minister de resultaten gestuurd van het onderzoek naar het draagvlak voor de Wolf. Slechts een klein deel (18%) van de ondervraagden zijn tegen de komst van de wolf. Lees in de bijlage hieronder het onderzoek van Motivaction en de brief van de minister aan de Tweede Kamer.

Ik ben voor de wolf zodat zij de dierenpopulatie in evenwicht houden.

De wolf houdt de dierenpopulatie in evenwicht!

Dus geen SP.

Had ik net besloten op grond van andere criteria op de SP te stemmen, lees ik dat u de wolf geen strobreed in de weg wilt leggen. Jammer, dan toch maar BBB.