Verkiezingsuitslag valt tegen, maar SP blijft vol gas geven

22 maart 2019

Verkiezingsuitslag valt tegen, maar SP blijft vol gas geven

Lijsttrekker Greetje Dikkers. ,,We hebben een blauwtje gelopen bij een deel van de kiezers. Opvallend is dat we tijdens de verkiezingscampagne op straat vooral veel sympathie ontmoetten. Dit keer heeft zich dat niet omgezet in stemmen. Ook met een kleinere fractie blijven wij ons echter voluit inzetten voor een betere samenleving”.

De SP kreeg drie zetels in het nieuwe Drentse Parlement. Twee zetels gingen verloren. De uitslagen voor de SP: Meppel 6.9%, de Wolden 4.1%, Hoogeveen 7.9%, Coevorden 6.7%, Emmen 7.8%, Borger-Odoorn 6.0%, Midden-Drenthe 5.0%, Assen 7.1%, Noorderveld 6.0%, Aa en Hunze 5.2%, Tynaarlo 4.7%.

In Drenthe komt Forum voor Democratie met 6 zetels nieuw in de Staten. Ook de Partij voor de Dieren krijgt voor het eerst een zetel. GL krijgt er 2 bij. Naast verlies voor de SP, verloren ook PVV en D66 ieder twee zetels. PvdA, VVD en CDA moesten ieder een zetel inleveren.

Dikkers constateert dat de vorming van een nieuw College dit keer geen appeltje eitje kan zijn. Allereerst moet het Forum als grote winnaar een kans krijgen in een College zitting te nemen. Die kiezers gaven immers aan dat ook zij gehoord willen worden. Maar of men eruit komt, zal moeten blijken. Een voortzetting van de huidige coalitie VVD/PvdA/CDA/CU levert geen meerderheid op. Bovendien is niet meer de VVD maar de PvdA momenteel de grootste partij. ,,Voor een meerderheid zijn nu in alle gevallen vijf partijen nodig. En de PvdA mag het initiatief nemen. Als de sociaaldemocraten inderdaad voor een socialer beleid willen gaan, dan bestaat voor hen ook de mogelijkheid een College over links te kiezen. Mogelijk met zowel GL als SP daarin.”

Greetje Dikkers heeft een voorkeur voor een dergelijke sociale coalitie, die de leefbaarheid hoog in het vaandel heeft staan en die kiest voor verduurzaming op een betaalbare manier voor iedereen met draagvlak en zo dat mensen er ook van mee kunnen profiteren. Als SP weten wij als geen ander dat het tijd wordt dat gewone mensen een stem krijgen. Op dit moment wachten we echter even rustig af. Allereerst is het aan de PvdA om duidelijk te maken waar men voor kiest”.