Even voorstellen: Philip Oosterlaak

7 maart 2019

Even voorstellen: Philip Oosterlaak

Maak hier kennis met Philip Oosterlaak

Mijn naam is Philip Oosterlaak. Zestig jaar, waarvan een flinke tijd actief voor de SP.

Als ventje kreeg ik het van m'n ouders mee. Onrecht kan altijd de kop opsteken, maar daar mogen wij ons nooit bij neerleggen. Ik groeide op met de verhalen over de oorlog, over de bezetting, onderduiken en huiszoekingen. En ook dat je je moet organiseren. In een vakbond als je werknemer bent en als boeren onder elkaar via een coöperatie.

Na m'n studie rolde ik van het ene in het andere baantje. Zo heb ik een flinke tijd bij een bedrijfsvereniging gewerkt, bij het kantongerecht, bij een voogdijinstelling, bij een ziekenfonds, als taxichauffeur, als productiemedewerker, als sportjournalist en als hoofdredacteur van een kerkelijk blad. Ondertussen actief voor de vakbond, voor de SP, bij het Nicaragua comité, voor huurdersorganisaties en nog veel meer. Al die tijd heel veel mooie mensen ontmoet en een kijkje mogen nemen in allerlei verschillende omgevingen.

Het mooie bij de SP vind ik dat we niet alleen actief zijn in bijvoorbeeld Provinciale Staten of een gemeenteraad, maar dat we daarnaast ook actief zijn in buurten en bedrijven. We hielpen bijvoorbeeld mee bij het organiseren van demonstraties, zoals voor het behoud van ziekenhuis Bethesda. Je mag je immers niet neerleggen bij onrecht en dingen die niet kloppen. Er is altijd wat te doen.

Ook bij ons thuis is doorlopend van alles te klussen. Samen met m'n vader woon ik op een oud boerderijtje in Nieuweroord. Doe het zelven is niet meteen m'n hobby, maar ik heb er ook geen hekel aan. M'n hobby is vooral muziek en reizen. Samen met m'n vriendin Betty. Niet zozeer naar andere werelddelen, maar in eigen land of omliggende landen. Al dat moois en al die bijzondere plaatsen, allemaal met een eigen geschiedenis waar het ook nog wel eens flink mis ging, daar zijn we nog lang niet mee klaar om dat allemaal te bekijken.

Op 20 maart hebben we met elkaar de kans, dankzij het kiesrecht, om in het Drents Parlement een stevige SP-fractie neer te zetten en tegelijkertijd Rutte een flinke electorale draai om de oren te geven. Eigenlijk een kleine moeite. Doe je mee? Leg je er niet bij neer als het net zo makkelijk net zo goed allemaal een stuk rechtvaardiger en socialer kan. Stem SP!