SP: 'Politiek is van iedereen'

13 januari 2019

SP: 'Politiek is van iedereen'

Foto: SP

De SP trapte haar verkiezingscampagne af met een druk bezochte bijeenkomst in het stadion van  FC Emmen. SP Lijsttrekker Greetje Dikkers lichtte het programma toe. Over bereikbaar en betaalbaar OV. Over de energietransitie die alleen kan slagen als de rekening voor het klimaat rechtvaardig verdeeld wordt. En over het belang van ziekenhuiszorg dichtbij.

"Super belangrijk dat basisvoorzieningen overeind blijven. Als SP kijken we vanuit het belang van de mensen. Het gaat om de leefbaarheid". Lijsttrekker Dikkers benadrukte verder dat niemand zich moet laten aanpraten dat politiek iets moet zijn van de elites. ,,Nu de BTW fors omhoog gaat merken we dat allemaal met de boodschappen. Dat zijn politieke keuzes. En met verkiezingen gaan we daar zelf over. Laten we niet vergeten: De politiek is van iedereen".

Aangezien bij de komende verkiezingen ook de Eerste Kamer gekozen wordt, was ook Tiny Kox, SP fractievoorzitter van de Eerste Kamer te gast. Die gaf enkele voorbeelden waaruit blijkt dat het nu al vaak kantje boord is voor de regering Rutte. ,,Als SP hebben wij voorgesteld de woningcorporaties niet meer te korten met de zogenaamde verhuurderheffing. Die heffing is absurd want hierdoor kunnen de corporaties de huren niet laag houden en minder doen aan onderhoud en verduurzaming. Dat voorstel haalde het niet met 37 stemmen voor en 38 tegen. Na de verkiezingen brengen wij dit voorstel graag opnieuw in stemming, met een nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer. Dat kan dan zomaar anders komen te liggen". De SP fractievoorzitter herhaalde nog maar eens dat de SP een betrouwbare partij blijft die hoe dan ook niet bereid is 'rechts rotbeleid' aan een meerderheid te helpen.