h

SP ziet verdubbeling van de N34 niet zitten

20 september 2018

SP ziet verdubbeling van de N34 niet zitten

De SP ziet geen heil in de (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34. Ko Vester gaf aan dat het voor de veiligheid beter is om de maximum snelheid te verlagen naar 80 kilimeter per uur. Het Knelpunt bij Gieten op te lossen en een inhaalverbod in te stellen.

Lees hier de bijdrage van Ko Vester:

We hebben geboeid geluisterd naar de 3 insprekers en de tijd genomen om het bij ons allen te laten indalen. Wat heeft de SP hier nog aan toe te voegen. Het zijn ware woorden die voor de SP uit het hart gegrepen zijn en waar wij ons standpunt en mening in herkennen. Ik zou ze kunnen herhalen. Maar ik wil kort zijn:

Geen inhaalstroken op de N34 en dat geldt voor de gehele N34
De oplossing is: Maak er een 80 km weg van( dit maakt invoegen veiliger). Los knelpunt Gieten op. Voor de gehele weg een inhaalverbod. Controle d.m.v. camera’s en verhoogde politiesurveillance. Het midden en zijkanten van de weg met geluidsribbels uitrusten. Daar waar het kan: in- en uitvoegstroken verlengen.

In 2016 en 2017 is er meermaals gesproken over verbinding Emmen- Groningen. Er is de notitie Emmen- Groningen en de Quickscan.
Op deze informatie hebben de Staten besloten om te gaan voor een vervolg richting inhaalstroken en de treinverbindingsmogelijkheid te laten vallen.
Te kostbaar, 650 miljoen??? En geen te verwachten steun uit Den Haag.

Einde oefening. Maar is dat wel zo? Het rommelt in Overijssel.
Bij het inspreken bij de statencommissie Overijssel van 12 september door de reizigersvereniging ALMA werd gepleit voor de door velen lang gekoesterde wens van een doorgaande treinverbinding van Almelo via Emmen naar Groningen.

Uit recente onderzoeken zou blijken dat deze spoorverbinding voor ruim 250 miljoen zou kunnen worden aangelegd. En dat de directeur van Arriva publiekelijk heeft aangegeven deze lijn rendabel te kunnen en te willen exploiteren. Financieel zou het haalbaar moeten zijn, mede omdat het volgens de heer van de Camp (CDA) het Europees parlement een meerwaarde in de verbinding zou zien en financiële steun uit Europa zeker tot de mogelijkheden behoort. En ook de financiële crises lijkt voorbij. Het belang van een goed spoortraject is in het algemeen belang van Drenthe, Overijssel en ook van Emsland.

Samenwerking is hier het sleutelwoord.

Maar het zou ook een afname van de verkeersstroom op de N34 betekenen met alle voordelen voor mens en natuur. De SP wil de gedeputeerde vragen of hij bereid is om de mogelijkheid en de voordelen voor Drenthe, Overijssel en Emsland nogmaals te bekijken en te herwaarderen.
Kan hij die toezegging doen of moet de SP dit met een motie doen?

Daarnaast is er nog een oplossing, zoals u gisteren in het DVHN kon lezen. De heer Hanskamp, oud planoloog van de Provincie beschreef in het opiniestuk de mogelijkheid en de voordelen die een verdubbeling van de weg Emmen – Beilen biedt. Graag een reactie hierop van de gedeputeerde.
Het is toch wat met de Hunebed HighWay. In het verleden protesten uit Ees. Daarna de bewoners van Klijndijk en omgeving. En u Schipborg.
Voor hen blijft het gewoon de Hunebed weg, waar je veilig van A naar B moet kunnen rijden. Waar je geen gevaarlijke inhaal en invoeg manoeuvres ziet. Een weg waar milieu en mens zo weinig mogelijk wordt belast door Co2, fijnstof en lawaai.

Zie ook:

Reactie toevoegen

U bent hier