Uitvoeringsprogramma onderwijs en arbeidsmarkt

14 september 2016

Uitvoeringsprogramma onderwijs en arbeidsmarkt

Foto: provincie Drenthe / www.provincie.drenthe.nl

In het Uitvoeringsprogramma Onderwijs en Arbeidsmarkt ontbreekt volgens de SP de kritische vraag hoe haalbaar een en ander is. In de praktijk zullen er gewoon voldoende arbeidsplaatsen moeten komen en blijven voor mbo en lagere opleidingen.

Lees hieronder de bijdrage van Greetje Dikkers.

In het voorwoord van het goed uitgewerkte uitvoeringsprogramma, waarvoor complimenten, doet gedeputeerde Bijl de oproep  " en nu aan de slag".  De inzetbaarheid van mensen en de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zijn de sleutelbegrippen.

In het uitvoeringsprogramma worden provinciale beleidsdoelen helder geformuleerd. Het perspectief is, aldus de gedeputeerde helder en overzichtelijk voor de acties die de provincie uitvoert.

Centraal staan de begrippen faciliteren, initiëren en ondersteunen met als kernkwaliteit van de provincie het actief verbinden van partijen.

De verschillende beleidsdocumenten en programma' s zijn mooi in samenhang gebracht in dit uitvoeringsprogramma. In hoofdstuk 4 wordt e.e.a. al iets concreter.

Op meerdere pekken worden concrete activiteiten benoemd die iets specifieker de aanpak m.b.t. Faciliteren, initiëren en ondersteunen laten zien.

Dat de focus daarbij ligt op investeren in talent-ontwikkeling, daarmee zijn wij het eens. Daarbij mag de doelgroep " nieuwe Nederlanders" als potentieel nog wel wat explicieter genoemd worden.

De uitdaging om de discrepantie tussen gevraagd en beschikbaar opleidingsniveau aan te pakken is waarschijnlijk de grootste. In het geheel ontbreekt wat de SP betreft wel de kritische vraag hoe haalbaar e.e.a. Is.

De realiteit is dat een voor een aanzienlijke groep de participatie niet via een arbeidsplaats "op niveau"  bereikbaar zal zijn, passend werk of participatie voor ieder niveau maakt geen substantieel deel uit van dit uitvoeringskader. Juist  hier zou de kernkwaliteit actief verbinden van partijen ingezet kunnen worden t.b.v. alle  inwoners van Drenthe. De SP denkt hierin graag mee. In de praktijk zullen er gewoon voldoende arbeidsplaatsen moeten komen en blijven voor mbo en lagere opleidingen. Hoe?.... dat blijft lastig. In die zin helpt een hogere pensioenleeftijd ook niet.

Wat opvalt is dat er een paar keer wordt gezegd dat de vraag vanuit de werkgevers leidend is, wat de SP betreft ligt daarin een groot risico dat we als provincie het welzijn van onze werknemers uit het oog te verliezen, dat moet bewaakt worden..

Een ander punt van aandacht vormt de, vanuit werkgeversperspectief toegejuichte, verschuiving van vaste contracten naar  zzp contracten, tijdelijke contracten en flexwerk en het jeugdloon, nu nog tot 23jr . Beide hebben consequenties voor de mogelijkheden van huisvesting voor jongeren en daarmee op de leefbaarheid en vergrijzing in dorpen. Jongeren willen wel blijven wonen in dorpen. Maar door uitblijven van een vast contract zijn zij gedwongen tot huur,  waarvan een beperkt en vaak duur aanbod is in kleine kernen. Welke rol kan provincie hierin spelen  bijvoorbeeld: garantstelling bij hypotheek...voor zzp-ers??.

Voor nu ligt er dit uitvoeringsprogramma, waarvan ook de SP zegt, mooi, maar nu aan de slag.