h

Kom nou, zo doen we dat niet!

29 juni 2016

Kom nou, zo doen we dat niet!

Het college wil 'als signaal' 4 miljoen beschikbaar stellen voor de upgrade van de TT baan en voorzieningen. Zonder verdere toelichting over staatssteun of wat die upgrade precies inhoudt. Wim Moinat was duidelijk "zomaar aan een privaat bedrijf 4 miljoen schenken? Kom nou, zo doen we dat niet!

Lees hier de bijdrage van Wim Moinat over de Voorjaarsnota:

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de 400.000 euro per jaar voor een totaal van 4 miljoen wat de Staten zouden moeten goedkeuren voor het upgraden van het TT Circuit.

Het gaat om investeringen in de kwaliteit van de baan en de daar aanwezige voorzieningen zo staat op blz 8 te lezen. Uit de beantwoording van onze vragen blijkt dat de plannen nog niet duidelijk zijn. Gaan we meebetalen voor een hotel, winkels, skyboxen of baanonderhoud? Er wordt verder geen uitleg gegeven. We hebben wel dit weekend kunnen zien en horen dat de directeur van het TT circuit voor 16 miljoen aan maatregelen heeft klaarliggen. Dus het lijkt wel al bekend alleen mogen de Staten nog niet weten waar ze aan meebetalen.

Wij kunnen en willen ons niet voorstellen dat we zonder concrete plannen zomaar 4 miljoen toezeggen. Het moet een soort van signaal zijn richting de gemeente Assen, zo wordt ons in de beantwoording duidelijk gemaakt. Kom nou, zo doen we dat niet! De SP wil eerst de plannen zien en dan eventueel het geld erbij. Ik hoop dat ook de andere fracties inzien dat we niet zomaar zoveel geld beschikbaar stellen aan een bedrijf. Andere toeristische bedrijven moeten ook reserveren voor noodzakelijke upgrades van hun bedrijf. Op de vraag of er hier sprake is van ongeoorloofde staatssteun wordt geantwoord dat er nog overlegd wordt met partijen. Kortom voorzitter, geen toezegging via deze voorjaarsnota dat we 400.000 per jaar beschikbaar stellen voor een upgrade van het TT circuit. Eerst de plannen zien.

Wij zijn blij met het stuk over Samenwerkend Drenthe, goed verhaal met veel aandacht voor de Duitsland agenda. We zijn wel benieuwd dat waar u het heeft over burgerinitiatieven, hoeveel dat er al zijn geweest tot dusverre en hoeveel de provincie hier aan heeft bijgedragen.

Meestal merken we niets of vrij weinig van het IPO, maar de vier strategische thema’s waar een verkenning op plaats vindt in interprovinciale teams, maakt dan wel weer nieuwsgierig. Dat lijkt ons een prima initiatief, maar dan willen we ook de eindproducten van iedere verkenning graag terug zien in PS om die te bespreken op wat dat betekent voor Drenthe.

Dan 'Bereikbaar Drenthe', de ambitie om de fietsprovincie te worden is lovenswaardig maar lijkt te blijven hangen in ideeën, wensen en intentieverklaringen. Bestaande fietspaden opknappen, nieuwe aanleggen, routes aan elkaar knopen, duurzame innovaties er in verwerken. kortom, het wordt de hoogste tijd om de mouwen op te stropen en ook iets te gaan doen!

Ten slotte, zoals u weet heeft de SP al lange tijd forse twijfel of Groningen Airport Eelde ooit succesvol zal zijn. In de Voorjaarsnota  en in het collegeakkoord zet u specifiek in op een optimale verbondenheid ook door de lucht. Wij vragen ons af hoe realistisch dat nog is, als het dat al ooit is geweest. Friesland heeft onlangs nog een duidelijk signaal afgegeven. We gaan ervan uit dat als medio september wanneer er, voor zover wij weten, een nieuw onderzoek beschikbaar komt, we dit weer in de Staten zullen bespreken.

Reactie toevoegen

U bent hier