Debat referendum Oekraïne met Michiel Servaes en Harry van Bommel

13 februari 2016

Debat referendum Oekraïne met Michiel Servaes en Harry van Bommel

Foto: SP

Op 17 februari komen de Tweede Kamerleden Harry van Bommel (SP) en Michiel Servaes (PvdA) naar Assen en gaan in debat over het Oekraïne referendum.

De aanvang is om 19:30 in de bibliotheek in De Nieuwe Kolk in Assen, eerste verdieping. U bent van harte welkom, de toegang is gratis.

Op 6 April vindt er een raadgevend referendum plaats over een associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne. Wij, Nederlanders, mogen dan van ons democratisch recht gebruik maken en aangeven wat wij hiervan vinden. De precieze vraag van het referendum
is: 'bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de
associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?'

De Asser fracties van de PvdA en de SP geven de aftrap. Op 17 februari komen de Tweede Kamerleden Harry van Bommel (SP; foto links) en Michiel Servaes (PvdA; foto rechts) naar Assen en gaan het debat aan.

Tegenstanders van het associatieverdrag vinden dat de democratie buiten spel is gezet omdat veel burgers geen grotere EU willen. Voorstanders wijzen erop dat er geen sprake is van uitbreiding van de EU maar slechts van samenwerking. Sommigen zien de samenwerking met Oekraïne als een buffer tegen Rusland. Anderen zien dat juist als een nieuwe provocatie aan het adres van Rusland. En dan zijn er nog de geluiden over de corruptie, de wetteloosheid en de armoede in Oekraïne.

Er zijn juristen die zeggen dat dit referendum zinloos is, omdat de associatieovereenkomst is goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en niet meer kan worden teruggedraaid. En dan was er nog EU voorzitter
Juncker. Hij gooide olie op het vuur door te stellen dat het verwerpen van de associatieovereenkomst tot een continentale crisis kon leiden.

Hoe zit dit nu precies? Harry van Bommel en Michiel Servaes gaan er op 17 februari uitgebreid op in. De SP is tegen de associatieovereenkomst, de PvdA is voor. Bijzonder om te vermelden, parlementslid in de Oekraïne, Svitlana Zalishchuk zal via een live Skype verbinding worden geïnterviewd. Zal het dit trio lukken om
duidelijkheid te scheppen?

De aanvang is om 19:30 in de bibliotheek in De Nieuwe Kolk, eerste verdieping. U bent van harte welkom, de toegang is gratis.

Dit evenement is geheel onafhankelijk en wordt niet betaald uit de evenementen-pot van de referendumcommissie.