SP wint in heel Drenthe

19 maart 2015

SP wint in heel Drenthe

Forse winst voor de SP. Met 12.5% van de stemmen stijgt de SP van 4 naar 5 zetels en werd de vierde partij in Drenthe. Een zesde zetel werd nipt gemist. In de gemeenten Assen, Emmen en Hoogeveen werd de partij zelfs de tweede partij

Gemeente 2011 2015
Meppel 9,9 13,0
De Wolden 6,0 7,0
Hoogeveen 9,6 13,0
Coevorden 9,1 12,9
Emmen 11,2 16,1
Borger-Odoorn 9,7 11,6
Aa en Hunze 8,9 11,4
Tynaarlo 8,4 11,4
Noordenveld 9,4 10,7
Assen 11,4 13,7
Midden-Drenthe 8,4 10,9
Westerveld 9,1 9,5

In Emmen, de woonplaats van lijsttrekker Wim Moinat, haalde de SP zelfs 16.1% van de stemmen. In totaal werden er 24.374 stemmen op de SP uitgebracht. Vier jaar geleden waren dat er 21.627, hetgeen in 2011 overeen kwam met 9.7% van de stemmen. De uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen laat overal groei zien.

De PvdA zakte in Drenthe van 12 naar 7 zetels. De VVD van 9 naar 7. Het CDA verloor maar behield haar 6 zetels. De SP steeg van 4 naar 5 en is daarmee de vierde partij in Drenthe. Ook in het landelijke beeld deed de SP in Drenthe het boven gemiddeld.

Doordat er in alle gevallen vier partijen nodig zijn voor een college in Drenthe heeft de kiezer de SP nadrukkelijk in beeld gebracht voor een plek in dat college. De onderhandelingen zullen binnenkort van start gaan.

De SP bedankt de kiezer. Veel dank ook aan alle vrijwilligers. Met veel SP-ers was de partij deze campagne opnieuw overal in de Provincie te vinden en konden kiezers ook op die manier kennis maken met de partij. Wie er voor de partij precies gekozen zijn wordt binnenkort officieel bekend gemaakt.

kijk hier voor meer uitslagen