SP stelt vragen over stalbranden

18 september 2013

SP stelt vragen over stalbranden

In vier jaar tijd zijn er in Nederland bijna een miljoen dieren omgekomen bij stalbranden. Inmiddels is er een landelijk actieplan om stallen brandveiliger te maken. Uit onderzoek blijkt dat een belangrijke belemmering voor het verbeteren van de brandveiligheid zit in de regelgeving en wie waar nu verantwoordelijk voor is. De SP wil graag weten hoeveel dieren er de afgelopen 5 jaar in Drenthe zijn omgekomen. Fractievoorzitter Oosterlaak:

"Het is goed dat er nu een actieplan is. Wellicht kan de Provincie Drenthe ook haar steentje bijdragen."

Vragen:

Tussen 2005 en 2009 zijn er in Nederland bijna een miljoen dieren omgekomen bij stalbranden. De Dierenbescherming, Rijksoverheid, LTO Nederland, Bandweer Nederland en het Verbond van verzekeraars hebben een actieplan Stalbranden 2012-2016 opgesteld. Ze zijn van mening dat dieren beter beschermd moeten worden tegen brand en dat het aantal stalbranden en het aantal dieren dat omkomt bij een stalbrand fors verminderd moeten worden.

Uit onderzoek* van bovenstaande innitiatiefnemers blijkt dat een belangrijke belemmering, voor verbetering van de brandveiligheid van dieren in veestallen, zit in de wet- en regelgeving en onduidelijke verantwoordelijkheden. De regelgeving is niet eenduidig. Op verzoek van veehouders gaan LTO Nederland en Brandweer Nederland samen bekijken hoe gemeenten gestimuleerd kunnen worden om regelgeving eenduidiger toe te passen.

1.Hoeveel dieren zijn er de afgelopen 5 jaar omgekomen in Drenthe door stalbranden?
2.Welke bijdrage kan de Provincie Drenthe leveren, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, voorlichting, ondersteuning, om bij te dragen aan snelle verbetering van de brandveiligheid van stallen?
3.Welke mogelijkheden ziet u om samen met de Vereniging Drentse Gemeenten en/of veiligheidsregio de regels en verantwoordelijkheden rond de brandveilighied van stallen te verbeteren en te stroomlijnen?
4.Welke rol ziet u voor de Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) op het gebied van de brandveiligheid van stallen?

klik hier voor de antwoorden