SP kritisch over gebiedsvisie windenergie

18 juni 2013

SP kritisch over gebiedsvisie windenergie

De SP is voor alternatieve energie. Naast zonne-energie, aardwarmte en bio massa is er ook in Drenthe wat de SP betreft plaats voor windenergie. Maar niet in het wilde weg en niet met het mes op de keel.

De provincie Drenthe heeft met de rijksoverheid afgesproken in Drenthe 280 MW aan windenergie te plaatsen. Volgens de onlangs gepresenteerde gebiedsvisie windenergie Drenthe worden nu vier gebieden aangewezen voor windparken: Gemeente Aa en Hunze: Gasselterboerveen. Gemeente Borger-Odoorn: Nieuw Buinen-Zuid en Tweede Exloërmond-Zuid. Gemeente Emmen: nader onderzoek. Gemeente Coevorden Weijerswold en uitbreiding Europark. Tegen de komst van de windparken bestaat veel weerstand. SP-statenlid Louise Smits: ,,Dat is niet zo gek. In de plannenmakerij wordt gesproken over windmolens van 200 meter hoog. Dat zit ergens tussen de Domtoren (112 meter) en de zendmast Smilde (300 meter) in. Dan wil je, als je daar tegenover woont, toch wel graag even heel zeker weten dat de overlast beperkt blijft. Hoe zit het precies met geluidsoverlast ook op lage frequenties, wat doet de slagschaduw, hoe dichtbij komen de molens, worden woningen in het gebied niet onverkoopbaar.’’

Aan het Drents bestuur de schone taak in goed overleg met alle betrokkenen de komst van windmolens in goede banen te leiden. De afgelopen jaren was dat een probleem. Het Drents bestuur heeft de kwestie nog maar sinds kort opgepakt. De vorige gedeputeerde was niet of nauwelijks tot initiatieven te bewegen, onder het motto ‘windenergie in Drenthe, dat waait wel over’. Inmiddels keert de wal het schip. De energievoorziening van Nederland kan de komende jaren niet blijven draaien op fossiele energiebronnen en het rijk heeft inmiddels duidelijk gemaakt dat er fors meer windenergie noodzakelijk is. Grote projecten kunnen op grond van de rijkscoördinatieregeling (RCR) ook buiten provincie en gemeentes tot stand komen.
De gebiedsvisie windenergie Drenthe, een gezamenlijk werkstuk van provincie en vier Drentse gemeentes, werd deze week voor het eerst aan de commissie in provinciale staten voorgelegd en is dan ook vastgesteld onder de slagschaduw van een deal met het rijk om minimaal 280 MW aan windenergie te plaatsen en onder de dreiging van rechtstreeks ingrijpen van het rijk in de ruimtelijke ordening van de provincie Drenthe. Kritiek of commentaar? Nu hebt u nog met ons te maken, zometeen met wie weet wat voor Haagse minister. Wat de SP betreft is goed bestuur geen kwestie van voldongen feiten, maar van serieus overleg.

Louise Smits: ,,Wat ons betreft is een visie windenergie Drenthe een plan waar naar alle kanten van de zaak gekeken wordt. Wij vinden het nogal mager als er alleen een gebiedsvisie ligt waarin niks terug te vinden is over hoe we het precies gaan doen om gezondheidsrisico van laag frequent geluid te voorkomen, wat de maximale hoogte van zo’n molen wordt, hoe planschade precies vastgesteld wordt. Er staat niks in op welke manier omwonenden zelf ook gebruik kunnen maken van de geleverde stroom, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wij willen gewoon een goed plan dat kan rekenen op breed draagvlak in Drenthe. Dat is misschien niet de makkelijkste weg. Het vraagt om een bestuur dat echt in gesprek gaat met haar inwoners en het vertrouwen van iedereen weet te winnen.’’
Inmiddels heeft de gemeenteraad van Borger-Odoorn bijeen in een sporthal vanwege de publieke belangstelling, de gebiedsvisie windenergie verworpen waardoor een gezamenlijke gebiedsvisie op losse schroeven is komen te staan.