Fred T. gevaar voor veiligheid

19 april 2013

Fred T. gevaar voor veiligheid

‘Willens en wetens, neemt Fred T. –laten we even in justitie termen blijven- risico’s. Met voorbedachte rade. Risico’s met de veiligheid van mensen in Nederland en ook in Drenthe door zijn plan voor de hervorming van het gevangeniswezen. Als zijn beleid uitgevoerd wordt, kan het bijna niet missen dat de criminaliteit toe zal nemen’. Aldus SP fractievoorzitter Oosterlaak in de Drentse Staten. De Staten namen uiteindelijk unaniem een motie aan waarin het plan van Teeven betreurd wordt ondermeer vanwege de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid.

Oosterlaak verwacht een toename van de criminaliteit vanwege de plannen van de staatssecretaris, ‘bijvoorbeeld als gestraften met een enkelband hun criminele loopbaan voort blijven zetten, bijvoorbeeld als ex gedetineerden sneller in oude fouten vervallen doordat ze te weinig voorbereid zijn op leven buiten de bajes, of bijvoorbeeld omdat het leven in een gevangenis met meerpersoonscellen een academie in criminaliteit oplevert’. De SP wijst ook op het ontbreken van draagvlak voor het plan. ‘Niet door het personeel, niet door de wetenschap, niet door de samenleving. Het gaat hier meer om een gevalletje ‘never waste a good crisis’, de eigen ideeën snel doordrukken als de kans er is. Terwijl je juist op justitie zou verwachten dat een staatssecretaris graag met een beleid zou komen dat de toets der kritiek kan doorstaan. Doordacht, afgewogen, bewezen effectief,’

In de Drentse Staten maakten VVD en PvdA er een punt van of in de motie sprake kon zijn van het ‘afkeuren’ van het beleid van de staatssecretaris of dat gekozen moest worden voor de term ‘betreuren’. Oosterlaak riep de partijen op een klein beetje moed te tonen. ‘Kern van de zaak is dat de Drentse volksvertegenwoordiging stevig afstand neemt van het huidige kabinetsbeleid. Een kabinet dat zelf met grote regelmaat haar beleid herziet. Dan kan dit er echt wel bij’. Boze burgemeesters, strijdbaar gevangenispersoneel en deskundigen reizen ondertussen naar Den Haag af en vegen de vloer aan met het kabinetsbeleid. De Drentse SP steunt de acties voor 100%.