Zon voor Asbest in heel Drenthe?

7 april 2011

Zon voor Asbest in heel Drenthe?

De SP Drenthe stelt vragen aan het college naar aanleiding van een nieuwsbrief van de Coöperatie Zonne-energie Oosterhesselen. De Drentse Energie organisatie (DEO) wil investeren in 5000 zonnepanelen in Oosterhesselen. Helaas kunnen er op korte termijn onvoldoende grote daken gevonden worden omdat er asbesthoudende platen aanwezig zijn die er eerst af moeten.
De SP diende in 2008 een motie in om asbestdaken te saneren en te vervangen door zonnepanelen. Er loopt sindsdien een proefproject 'Zon voor Asbest' in de Veenkoloniën. De SP hoopt dat uiteindelijk voor alle boeren bedrijven in Drenthe financiële middelen gevonden kunnen worden om 'Zon voor Asbest' tot een succes te maken

Geachte voorzitter,

In de Veenkoloniën loopt een proefproject ‘Zon voor Asbest’ waarmee de provincie Drenthe bedrijven wil stimuleren om hun asbesthoudende daken te vervangen door zonnedaken. De provincie heeft hiervoor 65.000 euro beschikbaar gesteld.
In november 2010 heeft één boer in Eexterveen binnen dit project een asbestdak kunnen vervangen door een zonnedak.
In de nieuwsbrief van Coöperatieve Vereniging voor Zonne-energie in Oosterhesselen UA d.d. 31-03-2011 kunnen we lezen dat DEO (Drentse Energie organisatie opgericht door de Provincie Drenthe) wil investeren in de bouw van zonnepanelen in Oosterhesselen. We lezen ook dat er op de korte termijn onvoldoende daken gevonden kunnen worden omdat bij een aantal van de gebouwen een dakbedekking aanwezig is van asbesthoudende platen.

N.a.v. dit bericht hebben wij de volgende vragen:

1. Hoeveel geld is er vanuit het proefproject ‘Zon voor Asbest’ nog beschikbaar?
2. Bent u het met ons eens dat het proefproject ‘Zon voor Asbest’ omgezet zou moeten worden naar een regeling ‘Zon voor Asbest’ waar alle boeren bedrijven in Drenthe voor in aanmerking komen?
3. Zo nee, graag een toelichting.
4. Bent u het met ons eens dat DEO, de provincie Drenthe en SNN samen op zoek moeten gaan naar aanvullende (Europese) subsidieprogramma’s voor verduurzaming van de landbouw waarmee we ‘Zon voor Asbest’ tot een succes kunnen maken?

met vriendelijke groet,

namens de SP-fractie