Protest Geen rechtse coalitie in Drenthe

1 maart 2011

Protest Geen rechtse coalitie in Drenthe

Wie doet het na 2 maart met wie. Gaat de Drentse politiek na de verkiezingen op de oude voet door? Of krijgen we zelfs een kopie van het kabinet Rutte met VVD, CDA en PVV? In het ‘Cassata-debat’ voor radio Drenthe kwam een komend college van GS aan de orde. Wat de SP betreft krijgt Drenthe een bestuur dat werk maakt van een socialer en menselijker Drenthe

SP-lijsttrekker Oosterlaak veegde onder applaus van de linkse toeschouwers de vloer aan met uitspraken van de PVV dat een Drents bestuur met VVD, CDA en PVV vernieuwend zou zijn. ‘’De PVV is helemaal geen vernieuwende partij. Eerder reactionair!’’ Desondanks hielden CDA en VVD in Drenthe de deur voor de PVV op een kier. Men wenste de club niet uit te sluiten, terwijl in Drenthe toch heel weinig CDA-ers gecharmeerd zijn met een samenwerking met de PVV. Daarmee zou een stem op het CDA best eens ook in Drenthe een stem op de PVV kunnen blijken te zijn.

De PvdA sprak waarderende woorden over de afgelopen college periode, waarin men succesvol samengewerkt zou hebben met de coalitiepartners VVD en Christen Unie. ,,We hebben een dikke streep onder het Eurochamp debakel getrokken’’, meende PvdA-fractievoorzitter Veenstra in antwoord op vragen van Margriet Benak van RTV Drenthe over het lange tijd voortslepende schandaal waarbij de sportorganisatie van gehandicapten in Drenthe het loodje legde, leden van GS het Drents parlement voorlogen en men een potje van subsidieaanvragen maakte. Vergeten en vergeven, hield Veenstra vol.
De PvdA sluit weliswaar de PVV uit voor mogelijke samenwerking, maar spreekt verder geen voorkeur uit voor een mogelijke coalitie, of het nou links of rechts is. Of de PvdA de steven naar links wil wijzigen blijft dus de vraag.

Oosterlaak; ,,Natuurlijk moeten we eerst de verkiezingsuitslag afwachten. We hopen dat veel mensen onze partij op 2 maart het vertrouwen zullen geven. Een stem op de SP is een protest tegen rechts beleid. En tegelijkertijd een stem voor een socialer en menselijker bestuur. Zo’n bestuur is zeker in Drenthe mogelijk. Een echt vernieuwend bestuur! Als de PvdA daar uiteindelijk ook voor kiest, wie weet waar dat toe kan leiden. De SP is echter ook klaar om de komende jaren opnieuw de oppositie kleur te geven.’’