Overschakelen op schone energie

25 februari 2011

Overschakelen op schone energie

naam afbeelding

Protest tegen nieuwe kolencentrales en protest tegen nieuwe kerncentrales. De SP was duidelijk bij het debat van het Dagblad van het Noorden in Eelde. Volgens lijsttrekker Philip Oosterlaak is het de hoogste tijd echt te investeren in schone energie. Waaronder ook in windmolens waar het kan. Langs industrieterreinen bijvoorbeeld, of kleinere windmolens op daken van gebouwen. En overal waar windmolens verder inpasbaar zijn.

,,Maar laten we gewoon beginnen met meer isoleren en besparen. Niet spectaculair, maar wel effectief. Belangrijk is ook de efficiëntie van centrales. We pleiten voor kleinschalige centrales zodat vrijkomende warmte niet in koelwater geloosd wordt maar zoveel mogelijk benut kan worden voor verwarming van woningen en bedrijven’’.

De PVV hield opnieuw een betoog over de voordelen van kernenergie. De techniek zou inmiddels zover zijn dat problemen als het radioactief afval als sneeuw voor de zon verdwenen zouden zijn bij de zgn. vierde generatie kernreactoren. Ook de VVD was voor kernenergie, maar dan bij Borssele. Op de vraag van Oosterlaak wat men van plan was met het radioactief afval, “opslaan in Drenthe?” kwam geen andere reactie dan dat het nog even in Borssele kon blijven…..

Oosterlaak: ,,Veel nieuwe standpunten leverde het debat niet op. Maar het is goed dat duidelijk is dat partijen als de VVD en de PVV blijven vasthouden aan oude oplossingen. Alsof er niks aan de hand is. Tijd voor protest! We moeten nu kiezen voor echte oplossingen. Voor visie hoe het verder moet. Voor zo snel mogelijk overschakelen op duurzame energie.