Ook Drentse Energieorganisatie (DEO) moet gewoon verantwoording afleggen

5 februari 2011

Ook Drentse Energieorganisatie (DEO) moet gewoon verantwoording afleggen

,,Zo snel mogelijk overschakelen op schone energie. Dat is naar de mening van de SP noodzakelijk. Daar kan de DEO een bijdrage aan leveren’, vindt SP-Statenlid Renee Westerhof. Tegelijkertijd waarschuwt de SP dat miljoenen overheidsgeld niet zomaar ongecontroleerd toevertrouwd kunnen worden aan een DEO stichtingsbestuur.

De provincie Drenthe krijgt een eigen “Drentse energieorganisatie”. Een organisatie om versnelling aan te brengen in de realisatie van duurzame energieopwekking en energiebesparingsprojecten, aldus de plannenmakers Belangrijke doelen zijn ook om de energielasten betaalbaar te houden en werkgelegenheid te bevorderen. De DEO moet meehelpen bij het verkrijgen van leningen, bij het aanvragen van vergunningen, technisch advies geven, enz. Zelf energie opwekken met zonnecellen bijvoorbeeld doet de DEO echter niet.

,,Het blijft natuurlijk een heel merkwaardig verhaal. Bedrijven als Essent en NUON waren nutsbedrijven juist om te zorgen voor duurzame energieopwekking voor een betaalbare prijs. Die bedrijven moesten verpatst worden vond een meerderheid van de politiek, terwijl een meerderheid van de bevolking het daar niet mee eens was. Nu draait energie om de commercie en hebben allerlei bedrijven hun financiële belangen om bijvoorbeeld door te gaan met kolencentrales en de CO2 in de Drentse bodem te dumpen. Buiten de SP was het opmerkelijk stil in de Drentse politiek toen de Drentse aandelen van Essent aan RWE verkocht worden. Nu komt de politiek er achter dat de overheid toch iets moet doen om mee te helpen aan de overschakeling op schone energie en wordt de DEO in het leven geroepen, dat dus niet meer is dan een kennis- en adviesclub, maar zelf niet aan energieopwekking doet’’, legt Westerhof uit. ,,Natuurlijk is het goed elk initiatief te steunen voor het opwekken van schone energie. Of het nou een boer is die een schuur vol legt met zonnecellen, of een particulier bedrijf dat ondergrondse warmwater bronnen aanboordt, die kunnen daarbij best wat steun gebruiken. Prima.“

In de Statenvergadering pleitte de SP ervoor om de verantwoording van de DEO aan provinciale staten meteen goed vast te leggen. Minimaal de begroting en de jaarrekening van de DEO moeten voorgelegd worden aan de Staten, zo betoogde Westerhof. ,,Provinciale Staten moeten beoordelen of DEO haar werk goed doet of niet. De DEO is in feite een uitvoeringsorganisatie waarvan de provincie het beleid bepaalt, staat er in de stukken. Dat is mooi gezegd, maar er is nog geen begin van een antwoord bij de oprichting van de DEO hoe dat moet gebeuren’’. Uit de Staten kreeg de SP echter geen enkele steun. Statenleden van links tot rechts vierden hun feestje vanwege de oprichting van de DEO. Westerhof: ,,Alles goed en wel. Maar vroeg of laat gaat dit tot problemen leiden. Men zet de nutsbedrijven buiten de deur. Men wil de DEO niet bij de provincie zelf onderbrengen. Men wil zich niet eens vastleggen om als de provinciale staten zelf bovenop de verantwoordingsplicht van de DEO te zitten. Wat dan wel? Wie bepaalt zometeen wat er met overheidsgeld gebeurt dat bestemd is voor duurzame energie en wie controleert of dat in het algemeen belang gebeurt? En wat als zometeen een DEO-directeur vooral het eigen salaris goed geregeld blijkt te hebben?’’