Natuur te duur, kortzichtig bestuur. Manifestatie bij het Dwingelderveld

20 februari 2011

Natuur te duur, kortzichtig bestuur. Manifestatie bij het Dwingelderveld

naam afbeelding ,,40 Procent bezuinigen op de budgetten voor natuur. Dat betekent een aanslag op onze natuurgebieden’’, aldus SP-lijsttrekker Oosterlaak: ,,De Drentse natuurorganisaties luiden vandaag vlak voor de Statenverkiezingen de noodklok. Dat is niet voor niets. Er is geen geld om het netwerk van natuurgebieden af te maken. Zelfs voor het beheer van bestaande natuurgebieden is al geld te weinig.’’

Zondag kwamen enkele honderden bezorgde Drenten bijeen na een wandeling over het Dwingelderveld, bij het bezoekerscentrum nabij Ruinen. Mensen die zich vaak nog nooit met een actie hadden ingelaten. Oosterlaak: ,,Natuurbeschermers zijn niet altijd meteen hemelbestormers. Maar iedereen ziet nu dat het nodig is. We moeten warm lopen voor de natuur en ons ook druk maken voor de natuur. Noodzakelijke maatregelen, bijvoorbeeld om verdroging van natuur tegen te gaan, kunnen straks niet worden uitgevoerd. En matig beheer kan ertoe leiden dat planten- en diersoorten verdwijnen en terreinen veel minder toegankelijk worden voor bezoekers’’.
SP-kamerlid Paulus Jansen was bij de manifestatie in Dwingelo aanwezig. ,,Voor Drenthe heeft de bezuiniging van Bleker extra gevolgen. Duizenden hectares bos in Drenthe van Staatsbosbeheer zullen mogelijk verkocht worden aan de hoogst biedende. De vraag is wat we daarvoor terugkrijgen. Bezuinigen op de natuur in Drenthe betekent tegelijkertijd een forse aanslag op de werkgelegenheid. Niet alleen in het natuurbeheer maar op de totale werkgelegenheid in de recreatie.’’
Oosterlaak: ,,We moeten opkomen voor de natuur en de werkgelegenheid in Drenthe. Stop het kortzichtige afbraakbeleid van staatssecretaris Bleker. Dit kabinet van VVD, CDA en PVV was al kampioen banenschrappen in het onderwijs, de zorg en de politie. De VVD in Drenthe gebruikt nu als verkiezingsleus ‘Liever meer banen dan meer bomen’. Op een dag van natuurorganisaties als vandaag blijkt weer eens wat die leus waard is. Bij de VVD krijgen we niet alleen minder bomen, maar ook minder banen!’’