SP: Provincie laks bij voorkomen megastallen in Drenthe.

13 januari 2011

SP: Provincie laks bij voorkomen megastallen in Drenthe.

ASSEN – Het liep net goed af in de gemeenteraad. Een megastal bij Nijensleek moest kunnen, vond het College van Burgemeester en Wethouders van de Drentse gemeente Westerveld. Een complex met duizenden varkens zou aan de Polderweg moeten komen. Een nipte meerderheid in de gemeenteraad stak er een stokje voor, onder druk van acties. De SP steunde de acties met raad en daad. De fractie is echter ontevreden over het lakse optreden van de provincie.

Hoewel de provincie niet ingenomen was met het plan, greep ze niet in. ,,Onbegrijpelijk’’, vindt SP Statenlid Renee Westerhof: ..De provincie moet niet toekijken maar optreden. We hebben een mooie omgevingsvisie. Maar als het puntje bij paaltje komt, dwingt de provincie niks af. Juridisch is er een verordening nodig, waarin de provincie de regels formeel vastlegt en de handhaving regelt. Als SP hebben we steeds gewaarschuwd, dat zo’n verordening nodig is. Zonder verordening laat de provincie nog steeds de deur open staan voor de vee-industrie om bestaande kleinschalige bedrijven op te kopen om grootschalige bio-industrie in Drenthe te vestigen’’.

Bij de commissie vergadering omgevingsbeleid van januari van Provinciale Staten stond voor de zoveelste keer de Omgevingsvisie Drenthe geagendeerd. Dit keer de “startnotitie realisatie Omgevingsvisie Drenthe’. Westerhof: ,,Iedere keer hebben wij als SP-fractie erop gehamerd dat de provincie in moet kunnen grijpen als er iets mis gaat. Bijvoorbeeld rond megastallen. Dat kan als je de regels vastlegt in een verordening. Maar nee. Volgens de gedeputeerden moeten de gemeentes meer beleidsvrijheid krijgen en is er in overleg veel mogelijk. Dat kan zijn, maar sommige gemeentes blijken die weelde niet te kunnen dragen. Wat ons betreft is het helder. De provincie gaat over ruimtelijke ordening. Dus als de provincie grenzen stelt aan de omvang van boerenbedrijven, dan is het een kwestie van handhaven. Die megastallen moeten er gewoon niet komen. Wat dat betreft geen koninkrijkjes voor plaatselijke bestuurders, die doof zijn voor bezwaren uit hun eigen gemeente. Hak gewoon de knoop door. Zorg dat het geregeld is.’’ Behalve de provincie Drenthe doet alleen de provincie Limburg het zonder verordening op het omgevingsbeleid. Westerhof: ,,We hebben het nu over de megastal bij Nijensleek. Maar er volgen er meer. Bij Gasterboerveensemond komt een schuur voor een kwart miljoen kippen. De grootste van Noordwest Europa’’.

De provincie liet het in het geval van de megastal bij Nijensleek bij het indienen van een ‘zienswijze’ bij de wijziging van het bestemmingsplan:

‘Het college van gedeputeerde staten van Drenthe (g.s.) heeft in de zienswijze aangegeven dat het ontwerpbestemmingsplan in strijd is met de Omgevingsvisie Drenthe zoals door provinciale staten op 2 juni 2010 is vastgesteld. In deze Omgevingsvisie is opgenomen dat bij winst voor milieu, dierenwelzijn en landschappelijke inpassing het bouwblok voor intensieve veehouderijen bepaald is op maximaal 2 ha. Wordt hieraan niet voldaan dan is het maximum 1,5 ha. Binnen deze oppervlakte moeten alle met de bedrijfsvoering verband houdende voorzieningen worden gerealiseerd, inclusief erfverharding en erfbeplanting. In totaal is met dit plan een oppervlakte van ruim 4 ha gemoeid. De toegestane oppervlakte van 2ha wordt bij uitvoering aanmerkelijk overschreden. Er wordt gesteld dat de uitbreiding in strijd is met de Omgevingsvisie. In tegenstelling tot de positieve vooroverlegreactie ziet G.S. zich genoodzaakt een zienswijze in te dienen. Tot slot wordt verzocht het plan aan te passen
aan hetgeen in de Omgevingsvisie is opgenomen.’

Burgemeester en Wethouders van Westerveld bleken niet onder de indruk en waren bij de wijziging van het bestemmingsplan voornemens de zienswijze van de provincie terzijde te leggen.

Zie ook het volgende opiniestuk