“ Als we nu niet kiezen voor duurzame energie dan zijn we straks te laat”

21 januari 2011

“ Als we nu niet kiezen voor duurzame energie dan zijn we straks te laat”

.
SP Regiovertegenwoordiger Alie Dekker nam een kijkje bij rioolwaterzuivering in Sleen. Daar werd het grootste oppervlak zonnepanelen van Drenthe door gedeputeerde Klip geopend. Dekker: "We moeten meer aan de slag met zonne energie in Drenthe. Het waterschap laat hier zien dat het kan. Prachtig zo'n zonnedak. Als het aan de SP ligt moet dit op nog veel grotere schaal!"

Het waterschap Velt en Vecht organiseerde een dag over alternatieve energie en duurzaamheid. Op de loods van de rioolzuivering ligt 2.000m2 zonnepanelen In deze loods spraken loco dijkgraaf Bert Kolkman, weervrouw Helga van Leur en directeur Energie& duurzaamheid Bert de Vries van het ministerie van ELI (economische zaken, landbouw en innovatie) over de ontwikkeling van duurzame energie.

Solar Team Twente van Saxion en Universiteit Twente was aanwezig om hun zonneauto de 21Revolution te presenteren. De zonneauto heeft in 2009 gestreden in Australië. Op het moment is het team bezig met het ontwikkelen van een nieuwe zonneauto, waarmee het team de winst wil behalen in de World Solar Challenge 2011. Het team bestaat uit 18 studenten, uit 11 verschillende studierichtingen, die 1,5 jaar een studiepauze nemen om aan dit project mee te doen

Helga van Leur sprak over het klimaat en haar ervaringen in Groenland in september 2010. De ijskap op Groenland smelt met 10 meter per jaar. De weervrouw kon daar ruiken, voelen, proeven en zien wat de effecten op Groenland zijn van de klimaatverandering. Ze beëindigde haar presentatie met een voorstel. “Laten we van Nederland een Groen Land maken”. Loco dijkgraaf Bert Kolkman van waterschap Velt en Vecht deed ook een oproep aan de toehoorders in zijn toespraak. Kolkman “ Als we nu niet kiezen voor duurzame energie dan zijn we straks te laat”.