Statenleden geven les en debatteren met jongeren op Alfa-college

4 november 2010

Statenleden geven les en debatteren met jongeren op Alfa-college

Op 3 november 2010 organiseerde het Alfa-college een politieke dag voor zo’n 500 studenten. Tijdens deze dag gingen leerlingen met elkaar in debat en met statenleden. Ook konden de leerlingen workshops volgen van statenleden. Deze dag volgde op een aantal lessen burgerschap (voorheen maatschappijleer) die gewijd waren aan de politiek. ‘Al met al een geslaagde dag’, aldus Wout Kelder, docent burgerschap.

Door middel van de politieke dag probeert het Alfa-college de studenten te laten zien dat politiek niet iets saais of oninteressants hoeft te zijn. Zij konden zich dan ook inschrijven voor een tiental workshops. Deze gingen o.a. over: “De provincie Drenthe en Europa”, “Vrijheid van meningsuiting”, “Waarom stemmen mensen niet”, “Bureau Halt”, “Paspoort maken”, “Provinciale Staten”, ”Eigen invloed”. Een aantal workshops werd gegeven door leden van Provinciale Staten, te weten Hans Hornstra van de PvdA en Krista Datema van de SP. Naast de workshops, konden de studenten met een aantal leden van Provinciale Staten debatteren over verschillende onderwerpen. Aanwezig bij het debat waren Renee Westerhof van de SP, Ruud Fokkens van de PvdA en Johan Baltes van de VVD. Ze debatteerden met elkaar en de studenten onder leiding van Wout Kelder. De statenleden waren erg enthousiast over de dag. Het viel de politici op dat de studenten best geïnteresseerd in de politiek zijn. Er kwamen boeiende vraagstukken aan de orde zoals, ”Wat doet de provincie voor jongeren?”, “Hoe zit het provinciaal bestuur in elkaar?”, “Zou het goed zijn om 16 jarigen te laten stemmen?”, of “Hoe kan het openbaar vervoer in Drenthe verbeterd worden?”, “Moet de studiebeurs afgeschaft worden en moet een MBO-er ook een OV-jaarkaart krijgen?” Er werd over deze en nog veel meer onderwerpen driftig gesproken.
SP-Statenlid Krista Datema deed een workshop: ,,Harstikke leuk. Eerste en tweede klassers MBO. Ze zijn druk met hun studie en met van alles. We hadden het over waarom je wel of niet zou gaan stemmen. Sommigen mogen nog niet stemmen, want die zijn nog geen achttien. Maar van degenen die al wel mogen stemmen, gaat de helft. De andere helft heeft niet gestemd. Voornaamste reden: M’n ouders doen het ook niet. Het leek me in ieder geval goed een stukje staatsinrichting te geven, hoe het allemaal in elkaar zit in een democratie. En dat het belangrijk is wat de regering wel of niet doet. Bijvoorbeeld zorgen voor werk, als je van school afkomt. Tegenwoordig is het ‘Geen werk, geen uitkering’. Dus als je pech hebt dan sta je bij een club als Buurtsupport, zoals dat bij ons in Emmen heet, papiertjes te prikken. Dat sprak toch wel aan’’.