Bezuiniging Biblionet Drenthe voor SP onacceptabel

26 juni 2010

Bezuiniging Biblionet Drenthe voor SP onacceptabel

Bezuinigen op de bibliotheken. Kan dat zomaar? De provincie stelt voor Biblionet met 10% te korten met ingang van 2011. Waar de provincie doorlopend spreekt over de kenniseconomie in Drenthe, over het verbeteren van het onderwijs en het uitbannen van analfabetisme lijkt de provincie nu de botte bijl te willen hanteren voor Biblionet.

In de commissie CW maakte mevrouw Lenie van der Werf gebruik van het inspreekrecht.
Namens het Biblionet Drenthe schetste zij de gevolgen van de bezuiniging in het kader van Provincie Nieuwe Stijl.
" Wij vrezen dat dit desastreuze gevolgen zal hebben voor de bibliotheken in Drenthe, en dus voor de inwoners van Drenthe: Met name kinderen en ouderen in de kleinere kernen. Vooral het onderwijs zal hierdoor hard worden geraakt: 70.000 leden van de bibliotheek zijn
immers kinderen op de basisschool voor wie de bibliotheek en de bibliobussen onmisbare ondersteuning vormen bij het taalonderwijs.
Aldus mevrouw van der Werf.

Statenlid Ko Vester sprak bij de behandeling van de voorjaarsnota uit dat de bezuiniging voor de SP onacceptabel is. Het betekent dat er 15 mensen moeten worden ontslagen en dat daardoor de dienstverlening van het Biblionet wordt uitgehold. Vooral ouderen en kinderen (de grootste gebruikersgroep) zullen hiervan de dupe worden. Hij verzocht GS nogmaals met het Biblionet in gesprek te gaan en het voorstel van mevrouw van der Werf over te nemen. (zie inspraaknotitie)
De SP zal in de statenvergadering van 7/8 juli hier op terug komen en eventueel een amendement indienen.