Weblog Paulus Jansen. De Arend vliegt door

14 december 2009

Weblog Paulus Jansen. De Arend vliegt door

De Arend maakt zijn laatste vlucht” kopte het lokale dagblad twee maanden terug, toen woningcorporatie Domesta bekend maakte dat ze van plan zijn om de hoogste flat van Hoogeveen te gaan slopen. De 11 verdiepingen hoge Arend werd ruim veertig jaar geleden gebouwd. De 99 bewoners zijn echter content met hun woning. Waarom moeten ze dan plat? Vrijdag was ik in Hoogeveen om de huurders wat tips te geven over hun rechten.

Voorafgaand aan de bewonersavond bekeek ik een aantal woningen van binnen. De Arend is een typisch product van de jaren zestig: galerijflats in systeembouw, zoals ze destijds gebouwd werden door woningfabrieken als Intervam, Neduco, Vaneg en IBC. Ze verdienen qua architectuur niet de schoonheidsprijs, maar zijn oerdegelijk gebouwd. Bovendien hebben de bewoners als ze naar buiten kijken uitzicht op het wijkpark, en op de hogere verdieping op de wijde omgeving. Door een aantal verbeteringen in de afgelopen decennia (nieuwe kozijnen met dubbel glas, HR-blokverwarming, nieuwe afgesloten entree) is het wooncomfort nog verbeterd en zijn de maandelijkse energielasten opmerkelijk laag.
Ook is de indeling van de driekamerflats prima geschikt voor 1- en 2-persoons huishoudens, de vierkamerflats eventueel ook voor gezinnen met een of twee kinderen. De inrichting van keuken, badkamer en toilet is gedateerd, voor zover huurders deze niet zelf vervangen hebben. Het grootste minpunt is de aanwezigheid van een open geiser in de keuken, maar die zou vrij eenvoudig vervangen kunnen worden door veiliger modern toestel of aansluiting op een collectief warmtapwatersysteem.
De huren van De Arend vind ik wel behoorlijk hoog: 85% van maximaal redelijk, waar het gemiddelde voor alle corporatiewoningen 70% is. Dat betekent dat Domesta de afgelopen jaren aardig wat geld opgehaald heeft dat ze zouden kunnen investeren in groot onderhoud, gecombineerd met een aantal verbeteringen.
Het is mij een raadsel waarom de corporatie de huurdersvereniging en het bewonerscomité overvallen heeft met het sloopplan, in plaats van gezamenlijk te kijken naar de alternatieven. Op grond van de Woningwet is Domesta verplicht om over belangrijke besluiten (zoals sloop en renovatie) vooraf overleg te voeren met de huurdersorganisatie en bovendien dient er aantoonbaar draagvlak te zijn voor het voorstel bij de huurders. Geen van beiden lijkt hier het geval te zijn. Een eigen onderzoek van de bewonerscommissie leverde juist massale steun voor het behoud van de flat op.
Ik heb de bewoners aangeraden om -met beroep op de Wet op het overleg huurders-verhuurder- een second opinion te laten uitvoeren naar de alternatieven voor sloop: groot onderhoud, hoog niveau renovatie, eventueel in het herbestemmen voor een nieuwe doelgroep (senioren? jongeren?). Verder zou Domesta van Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen geen toestemming moeten krijgen voor tijdelijke verhuur van leegkomende flats, zolang er nog geen plan ligt met draagvlak.
Aan het eind van de avond was de strijdbaarheid van de bewoners verdubbeld en waren een aantal aanwezige gemeenteraadsleden flink aan het denken gezet. Met dank aan de SP afdeling Hoogeveen.