Drentse koeien in de wei

13 augustus 2009

Drentse koeien in de wei

ASSEN. Iedereen zal het weten. Een uitgezaagde megastier langs de weg. In Westerbork bakken ze Paella in een meters grote koekenpan. De verzameling schrootfietsen is kleurig opgeverfd verhuisd van het NS station naar de rotondes in Assen. Allemaal heel gezellig. En dat vanwege de Vuelta.

,,Tringgg”, de telefoon gaat in huize Oosterlaak. ,,Jazeker, wij vinden het ook harstikke leuk de Vuelta. Zometeen zullen er best een hoop mensen veel lol gaan beleven tijdens de proloog op het TT-circuit. Maar toch zijn we er niet zo voor. Ja, het kost gewoon miljoenen. Dat is heel veel geld. Alleen het startgeld kost 2.2 miljoen, waar de Drentse overheden fors aan meebetalen. Dat wordt gewoon overhandigd aan de Spaanse organisatoren, dan komen ze hier, maar verder is er nog niks geregeld. En dat is niet alles. Want alle site-events betaalt de provincie ook. Ook iets van 1.2 miljoen’’. ,,Tringgg”. ,,Goedemiddag met Oosterlaak. Klopt, SP-fractievoorzitter. Natuurlijk vinden wij het belangrijk dat Drenthe op de kaart staat. Maar echt, we hebben hier heel oude kaarten. Nog uit de Romeinse tijd enzo. Daar staat Drenthe keurig op. En de hunebedbouwers hebben het hier ook prima kunnen vinden. Nee, dat was een grapje. Ik probeerde te zeggen dat wij niet zoveel kunnen met die kreten van “we zetten Drenthe op de kaart”. Dat zijn de dromen van de bestuurders in Drenthe. Naar ons idee is de Vuelta over een paar dagen gewoon over. Dan trekken de stofwolken op. Dan ruimen we de achtergebleven frietbakjes op. En de kans is dan levensgroot aanwezig dat die drommen Spaanse toeristen echt nooit naar Drenthe zullen komen de komende jaren. Ja, misschien jammer. Maar Drenthe blijft echt wel fietsprovincie, daar hebben we de Vuelta niet voor nodig.’’

In diverse media dringt het door. Natuurlijk zijn wielerliefhebbers laaiend enthousiast. En de bestuurders; de burgemeesters, de wethouders, de gedeputeerde, zijn proostend niet voor de camera’s weg te slaan. Maar lang niet iedereen in Drenthe zit te wachten op de Vuelta. De meeste Drenthe hebben er gewoon weinig mee. Die gaan niet naar het TT-circuit, die gaan niet kijken als de reclame karavaan langs scheurt, die prikken misschien een vorkje paella mee als er feest in het dorp is. Enkele miljoenen gemeenschapsgeld over de balk vinden veel mensen in Drenthe echt geen goed idee. En waarom we met z’n allen warm moeten worden van zo’n Spaanse stier, die eigenlijk als je er even bij nadenkt gewoon gefokt wordt om voor de fun te worden vermoord, dat zal misschien bij de Spaanse cultuur horen. Maar in Drenthe houden we meer van Drentse koeien in de Drentse wei.