SP wil uitbreiding “Asbest eraf, zonnepanelen erop”

8 april 2009

SP wil uitbreiding “Asbest eraf, zonnepanelen erop”

ASSEN – Het project Zon en Asbest van de provincie slaat aan. Voor het proefproject dat in de Veenkoloniën plaats vindt, hebben zich inmiddels 18 boeren ingeschreven die voor 7 miljoen willen investeren in zonnedaken. In het project werken diverse instanties samen. LTO, Eneco, prov Drenthe en Agenda voor de Veenkoloniën. De SP wil het proefproject graag zo spoedig mogelijk uitbreiden.

Provinciale Staten van Drenthe stemde afgelopen zomer in met een SP-motie die asbestverwijdering koppelde aan het plaatsen van zonnepanelen. SP-statenlid Renee Westerhof: ,,Twee vliegen in een klap. Asbestdaken die zo langzamerhand aan het verweren zijn worden nu opgeruimd. Daarmee helpen we het milieu en de volksgezondheid. En daarnaast zonnepanelen, waarmee we een stap vooruit maken met schone energieproductie’’. Het project werd voortvarend opgepakt en de boeren reageren enthousiast.
Westerhof: ,,Laten we zo snel mogelijk dit project uitbreiden. Overal waar nog asbestdaken in Drenthe zijn, die geschikt zijn om zonnepanelen op te plaatsen. Een prachtige maatregel om de crisis te lijf te gaan door investeringen in zonne energie.Voor boeren in Drenthe betekent dit een vaste bron van inkomsten en een vorm van risico spreiding over meerdere bedrijfsactiviteiten.’’
De SP stelt voor het benodigde geld voor een aanvullende subsidieregeling te betalen uit de extra dividend uitkering van Essent. ,,Zo worden gelden die opgebracht zijn door de klanten van Essent, weer netjes ingezet om de toekomstige energie voorziening in Drenthe zeker te stellen’’, aldus Renee Westerhof.

Zie ook: rtvdrenthe