Margreeth de Boer geportretteerd

10 april 2009

Margreeth de Boer geportretteerd

ASSEN -Op het provinciehuis in Drenthe is het statieportret van Margreeth de Boer het laatste schilderij in de reeks van commissarissen die Drenthe in de loop der jaren gehad heeft. Een serie schilderijen die een beeld van voorbije bestuurders geven en eveneens een beeld van de schilderkunst zoals men destijds meende dat hoge dames en heren geportretteerd moesten worden. De site van kunstenares Helma Finze vermeldt naast allerlei exposities en opmerkelijke schilderijen, één bijzondere opdracht; het portret van Margreeth de Boer.

Afgelopen week was er enige consternatie in het Dagblad. SP-statenlid Ko Vester, zelf beeldhouwer, liet weten dat de opdracht voor een schilderij in de reeks commissarissen van Drenthe van Relus ter Beek het beste thuishoort bij een Drentse schilder. Vester: "Dit soort opdrachten zijn voor een kunstenaar heel belangrijk. Het betekent werk, net als voor iedere andere zelfstandige, en bovendien een erkenning van het kunstenaarsschap. De provincie moet zich daarvan bewust zijn".