'Voorkom dat ouders lerares zelf moeten gaan betalen'

16 februari 2009

'Voorkom dat ouders lerares zelf moeten gaan betalen'

Het is onaanvaardbaar dat ouders het salaris van een juf moeten gaan betalen omdat de school het laat afweten. Dat zegt SP-Kamerlid Manja Smits in reactie op het bericht dat ouders van de Burgemeester Grollemaschool in Borger 15.000 euro willen betalen om te voorkomen dat de juf weg wordt bezuinigd.

Door financieel wanbeleid van het schoolbestuur worden vier maanden lang twee groepen in één klas van 36 leerlingen bij elkaar gezet. “Leerlingen mogen niet de dupe worden van het wanbeleid van het schoolbestuur. Niet de ouders moeten ingrijpen, maar de overheid,” aldus Smits.

Het schoolbestuur, het Openbaar Primair Onderwijs Borger-Odoorn, functioneert niet meer en laat de scholen achter met een schuld van één miljoen euro. Daarom wordt er nu bezuinigd op het personeel. “Het is zeer begrijpelijk dat deze ouders de school te hulp willen schieten. Maar de kwaliteit van onderwijs mag niet afhankelijk worden van de ouderbijdrage. Dat leidt tot een tweedeling omdat kinderen van welgestelde ouders dan extra onderwijzers krijgen. Bovendien is de regering verantwoordelijk voor het onderwijs. Staatssecretaris Dijksma van onderwijs moet zorgen dat scholen voldoende middelen hebben om klassen klein te houden. Zij moet nu dan ook ingrijpen.”