Drentse Staten moeten uitspreken Essent niet te verkopen

28 januari 2009

Drentse Staten moeten uitspreken Essent niet te verkopen

Assen. Drenthe moet niet toegeven aan chantage. Dat vond SP-fractievoorzitter Philip Oosterlaak, op de vraag van PvdA-er Veenstra in de Statencommissie of het nog wel mogelijk is om tegen verkoop van Essent te zijn. Er zou immers sprake zijn van een overeengekomen boete, te betalen door Essent als de verkoop aan RWE niet door zou gaan. ,,Als volksvertegenwoordiging toegeven aan chantage kan natuurlijk niet. Deze hele gang van zaken is een aanfluiting voor de democratie. Het verkopen van een nutsbedrijf dat van ons allemaal is, kan niet in een paar achterkamertjes besloten worden. Drenthe moet zich tegen deze gang van zaken uitspreken’’.

De SP-er stelde voor om als Drents Parlement een principe uitspraak te doen, dat bij de procedure rond verkoop van nutsbedrijf Essent democratische besluitvorming noodzakelijk is en daarom op dit moment stopgezet moet worden. Deze oproep zou toegezonden moeten worden aan de overige aandeelhouders. De overige partijen vonden dat eerst meer informatie over de verkoop bekend moest zijn, alvorens hiermee in te kunnen stemmen.
Pikant detail dat tijdens de bespreking naar voren kwam is dat ook het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe niet geïnformeerd zou zijn over de op handen zijnde verkoop. Voor de noordelijke provincies zou Groningen mede namens Drenthe de noordelijke belangen binnen Essent waarnemen. De Groningse gedeputeerde zou echter nagelaten hebben Drenthe te informeren.
Oosterlaak: ,,Het wordt steeds gekker. Wie besluit feitelijk tot verkoop van een nutsbedrijf als Essent, dat publiek bezit is. De burgers niet. De volksvertegenwoordiging niet. En kennelijk wist GS van Drenthe ook van niks!’’
Inmiddels kunnen mensen protesteren tegen de verkoop van Essent via de website www.zezijnnuts.nl.