De Eurochamp papers

4 december 2008

De Eurochamp papers

Wat was er zo geheim aan de het onderzoeksrapport naar de subsidiegelden van Eurochamp? Had dat niet veel eerder bekend gemaakt kunnen worden? Oordeelt u zelf. De gekuiste versie, zonder namen van betrokkenen, zoals inmiddels vrijgegeven door GS.

Af en toe lees je in de krant over een artiest, waar het management met de opbrengsten op de loop is. Wat dan te denken van de gehandicaptensport, waar de sporters voor nop bezig zijn, maar achter de schermen de leuke bedragen over tafel gaan?
Ondertussen is de klopjacht naar “het lek” dat het rapport vroegtijdig naar buiten bracht binnen het provinciehuis gestart. Of juist niet. GS doet naar buiten laconiek. Een lek? Goh, misschien moeten we daar eens naar kijken. Wat eerst als uiterst “geheim” gold in de ogen van GS, dat boeit nu ineens niet meer.
De SP pleit voor een onderzoek door Provinciale Staten zelf naar het bestuurlijk functioneren van de provincie rond topsport evenementen. Centrale vraag: Draagt de kluwen van stichtingen en BV-tjes bij aan heldere besluitvorming en een goede verantwoording van gemeenschapsgeld? Ook het Openbaar Ministerie heeft inmiddels besloten wat meer afstand te creëren. Het onderzoek vindt niet bij het OM in Assen, maar in Zwolle plaats.