Gehandicaptensport gediend bij openheid over Euro Champ

23 november 2008

Gehandicaptensport gediend bij openheid over Euro Champ

ASSEN – Het rommelt binnen de Drentse organisaties die ervoor zouden moeten zorgen dat er in Drenthe van alles te doen is voor gehandicapte sporters. Onjuiste facturen, fake-aanbestedingen, ondoorzichtige verhoudingen tussen Euro Champ en sportpromotie BV Creative Wave. En een gedeputeerde, mevrouw Haarsma, die luidkeels roept dat zij aangifte gaat doen vanwege malversaties rond subsidies, maar die in plaats van openheid van zaken te geven, een onderzoeksrapport van accountantskantoor Deloitte “onder de pet” houdt. Het rapport zou alleen ter inzage voor fractievoorzitters moeten komen. Schoon schip maken is echter dringend noodzakelijk, vindt de SP. En schoon schip maken verdraagt zich niet met een gebrek aan openheid.

De afgelopen jaren is er menig evenement in Drenthe georganiseerd voor gehandicapte sporters. Activiteiten die niet alleen goed zijn voor de sport, maar ook bijdragen aan de integratie van gehandicapten. Als je gehandicapt bent, is het immers nog steeds zo dat je heel veel dingen wél kunt. En soms heel goed. Veel vrijwilligers, sponsors, bedrijven en gemeenten hebben hun beste beentje voor gezet voor de gehandicaptensport.

Inmiddels proberen diverse hoofdrolspelers hun straatje schoon te vegen.
Er zou eigenlijk niet al te veel aan de hand zijn. Bovendien zou de constructie waarin subsidies via Euro Champ, doorgesluisd werden naar Creative Wave, opgezet zijn op aanraden van de provincie zelf. Een lezing die door oud-gedeputeerde Weggemans bevestigd wordt in de krant.

De SP heeft de afgelopen maanden regelmatig vragen gesteld over de sport in Drenthe. Gedeputeerde Haarsma weigerde afgelopen maand bijvoorbeeld cijfers over de verstrekte subsidies van “Drenthe beweegt” te verstrekken.
Ook stelde de SP regelmatig de gang van zaken rond de Vuelta aan de orde.
Het enthousiasme voor een sportevenement, resulteerde ook hier in ondoorzichtige besluitvorming en onduidelijke verantwoordelijkheden.

Volgens de SP-fractie is het de hoogste tijd schoon schip te maken.
Publiek geld moet verantwoord worden. Daarbij gaat het niet alleen om de rol van enkele mensen die actief waren bij de organisatie van de evenmenten, maar ook om de rol van de provincie zelf. En vooral gaat het erom op een goede manier een nieuwe start te kunnen maken met de gehandicapten sportevenementen in Drenthe.