Stop de roze invasie

11 september 2008

Stop de roze invasie

Radio uitzending 10 sept.

Deze dag is door de SP de megastallen op de agenda gezet van de Statencommissie Omgevingsbeleid.
In de discussie tekende zich al snel een meerderheid af tegen megastallen in Drenthe. Voorafgaand ontvingen de leden van de commissie een extra bericht uit Aa en Hunze. Daar zou een aanvraag ingediend zijn voor een megastal met 244.000 legkippen. Vanuit de andere fracties lijkt men nu beducht voor verder ontwikkelingen in de agrarische sector richting mega-bedrijven.
De gedeputeerden Haarsma en Munniksma beloofden met de gemeente Westerveld in gesprek te gaan. Beiden waren niet van plan om de 2% varkens (ten opzichte van heel Nederland) te laten stijgen in Drenthe. De bewoners van Nijensleek die op de publieke tribune zaten kunnen voorlopig even rustig ademhalen. Echter de race is nog niet gelopen, zo stelde ook gedeputeerde Haarsma: "Ik wacht de definitieve plannen nog even af om inhoudelijk te reageren". Voor haar is de roze invasie niet bespreekbaar en houdt zij zich aan haar eerdere uitspraken tegen megastallen.

Klik hier voor radiofragment