4e bijeenkomst N34 in Ees.

11 september 2008

4e bijeenkomst N34 in Ees.

Voor de vierde maal togen 150 bewoners van Ees en omstreken naar de Eeserhof. Ditmaal om gedeputeerde Bats aan te horen over de standpunten van de provincie Drenthe en vooral om met hem in gesprek te gaan.
Dit laatste kwam nauwelijks aan bod. De boodschap van Bats was volgens Renee Westerhof, SP Statenlid, dat er alleen gepraat mag worden over de varianten van de provincie en niet over de wensen van bewoners, die pleiten voor op- en afritten. Commotie ontstond over de positie van de gemeente Borger-Odoorn. Wethouder Meedendorp heeft in een vergadering van de Raad gezegd, dat er bij Exloo en Ees volledige ontsluitingen komen. Dit is vastgelegd in notulen en die zijn in de vergadering daarna onveranderd vastgesteld. Een provinciaal ambtenaar ging uit de bocht door te stellen dat de provincie het verkeer zo snel mogelijk naar de N34 wil toeleiden.
De zaal riep daarop volmondig; "En wij ook".
Gedeputeerde Bats zei met de bevolking in gesprek te willen blijven en niet te kunnen leven met een patstelling. "Gedeputeerde Bats zal toch moeten leren luisteren anders wordt dit een heel lang proces", eindigde Frans Geerts, voorzitter van de Werkgroep Ees op de avond van deze 8-ste september.

In de commissie Statenvergadering Omgevingsbeleid van woensdag 10 september daagde SP-er Westerhof Bats uit om met harde bewijzen te komen voor de zogenaamde democratische besluitvorming van de provincie. De gedeputeerde beweert namelijk dat Provinciale Staten allang besloten zou hebben dat er bij Ees geen op- en afritten zouden mogen komen. "Desnoods schorsen we de vergadering even voor een half uur. Kan meneer Bats naarstig zoeken naar zijn document waarin dat staat", stelde Westerhof.
Bats kreeg van de commissie de opdracht met een document te komen over de
N34 en de ontsluiting bij Ees. In de tussentijd kreeg hij de vrijheid wederom met de bevolkiing in gesprek te gaan.