Asbest eraf, zonne daken erop

27 juni 2008

Asbest eraf, zonne daken erop

ASSEN – Sla twee vliegen in één klap bij de daken van boerderijen met asbestgolfplaten. Haal asbest het dak af. En zet er meteen een installatie op om met zonnecollectoren of zonnecellen. Op voorstel van de SP komt er een regeling om dat met steun van de provincie Drenthe te doen.

SP-Statenlid Philip Oosterlaak: ,,Asbest is een stille moordenaar. Jaarlijks vallen ook in Drenthe slachtoffers. Enkele tientallen mensen in onze provincie komen naar schatting jaarlijks te overlijden door het inademen van asbestvezels. Het werken met asbest is de laatste jaren aan strenge regels gebonden. Nu zie je dat steeds meer mensen asbestziekten krijgen, terwijl dat niet arbeid gerelateerd is. Gewoon omdat asbest meer en meer deel uit is gaan maken van ons leefmilieu. Hier in Drenthe staan relatief veel schuren en loodsen waarop golfplaten van asbestbeton zijn toegepast. Na al die jaren verweren de platen en komen de asbestvezels vrij. Dat probleem wordt steeds urgenter. Dat asbest moet naar onze mening gewoon nu opgeruimd worden’’.

De provincie Drenthe wil graag dat er meer gebeurt aan energiebesparing. Het klimaat en het beperken van de hoeveelheid CO2 staat hoog in het vaandel. Door asbestdaken van boerenschuren te verwijderen en meteen zonnecollectoren en zonnecellen te plaatsen, gecombineerd met een goede isolatie, is veel winst te boeken

Een motie van de SP haalde het in de Drentse Staten. In Overijssel werd eenzelfde motie door het CDA ingediend

.