Uithuilen en opnieuw beginnen na ZZL.

2 februari 2008

Uithuilen en opnieuw beginnen na ZZL.

Assen.
Geen Zuiderzeelijn (ZZL). Nu wel een regionaal pakket. Veel geld voor projecten in Assen-Zuid, voor het verplaatsen van de dierentuin in Emmen, voor de spoorlijn Emmen-Zwolle en andere wensen uit het Noorden.

Dat is mooi. Maar de manier waarop deugt van geen kant meent SP-fractievoorzitter Oosterlaak. ,,Nadat de noordelijke bestuurders jarenlang tevergeefs op de stoep stonden bij de regering in Den Haag voor de ZZL, blijken ze nu in bestuurlijke onderonsjes het geld dat nu voor het noorden vrij komt te hebben verdeeld. De deal is nu ineens al rond voordat de mensen in het noorden iets gevraagd is. Aan gemeenten in Drenthe is niet gevraagd of zij mogelijk goede projecten aan willen dragen voor de pot rijksgeld die vrijkomt nu de ZZL niet aangelegd wordt. En zelfs aan het Drents parlement meent men voorbij te kunnen lopen’’.

In de Staten leverde het een forse aanvaring op tussen SP-er Oosterlaak en Gedeputeerde Bats van de VVD. Oosterlaak verweet de gedeputeerde dat deze namens de provincie aan het onderhandelen is geslagen met de regering zonder daarvoor ooit een mandaat van de Staten te hebben gekregen. ,,Ik ben gekozen als gedeputeerde. En dit zijn al lang levende wensen. Dus ik vind dat ik daarmee voldoende mandaat heb om over het pakket te onderhandelen’’, meende Bats. ,,Flauwekul’’, oordeelt Oosterlaak. ,,Natuurlijk moet het Drents parlement zich over een dergelijke miljoenendeal van te voren uitspreken. Gewoon netjes kijken welke projecten mogelijk zijn. En een fatsoenlijk besluit nemen. Ik zou niet weten waarom we onze eigen democratie om zeep moeten helpen nu er een flinke pot geld in het vooruitzicht staat.’’

Klik hier voor verslag RTVDrenthe