Minister moet van SP-Afdrachtregeling afblijven

1 oktober 2007

Minister moet van SP-Afdrachtregeling afblijven

De SP-fractie van de provinciale staten van Drenthe heeft een open brief gestuurd aan de minister van binnenlandse zaken en koninkrijksrelaties ter Horst een brief gezonden met betrekking tot haar bemoeienis met de afdrachtregeling die door de SP wordt gehanteerd. Hieronder kunt u de brief in zijn geheel nalezen.

Assen, 1 oktober 2007

Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Guusje ter Horst
Schedeldoekshaven 200
2511 EZ Den Haag

Open Brief

Geachte mevrouw Ter Horst,

Maakt u zich vooral om ons geen zorgen. Echt, wij zijn en blijven even kritisch en zullen ons op geen enkele manier de mond laten snoeren.

Onder koppen als “Ter Horst wil van SP-regeling af” mochten wij vernemen dat u zich afvraagt of SP-ers nog wel “onafhankelijke politici” zijn, aangezien wij onze vergoedingen rechtstreeks af laten dragen aan onze partij. Te zot voor woorden. Alsof wij te koop zijn.
Een soort van vraagteken achter onze integriteit als volksvertegenwoordiger, louter en alleen omdat wij erin toestemmen mee te werken aan de SP afdracht regeling.

Om te beginnen heeft het ons overigens verbaasd dat u zich wel laat influisteren door allerlei Burgemeesters en Commissarissen van de Koningin, maar dat u zich niet om advies bij ons als SP-volksvertegenwoordigers zelf gemeld hebt. Terwijl het toch echt om ons gaat en over de vraag of wij al of niet als volksvertegenwoordiger kunnen functioneren, danwel belemmerd zouden worden door de SP-afdrachtregeling. Mevrouw de Minister, dat is niet het geval..

Als je voor het geld in de politiek wilt, dan is de SP echt ongeveer de laatste partij waar je voor moet kiezen. Want SP-ers kennen sobere regelingen voor volksvertegenwoordigers. Als SP-ers vinden wij het belangrijk om de daad bij het woord te voegen. Wij vinden dat volksvertegenwoordigers met een bescheiden vergoeding voor hun werk toe kunnen. De rest is voor het politieke werk van de partij. Dat is tegelijk een politiek statement. Ons statement. Het lijkt ons goed dat u zich daar als Minister verre van houdt.

Natuurlijk zijn wij het meteen met u eens als u zegt dat het geen goede zaak is dat politici aan het financiële infuus bij hun partij liggen. Maar voor dat soort constructies moet u wellicht bij andere politieke clubs zoeken. Is het niet eerder zo dat zodra volksvertegenwoordigers riante vergoedingen privé ontvangen, een neiging zou kunnen bestaan om in het gevlei te komen bij de partijtop zodat een plekje op een komende kieslijst of een politieke benoeming in het verschiet zou kunnen liggen? Dat lijkt ons eerder een gevaar dat de onafhankelijkheid van volksvertegenwoordigers ondergraaft. Als SP-ers hebben wij door de binnen onze partij afgesproken afdrachtregeling daar in ieder geval geen last van.

Angst voor inhouden van geld is bij ons ook niet aan de orde. Wij zijn daar helemaal niet bang voor. Maar even theoretisch. Stel dat het wel zou gebeuren. Stel dat een SP-penningmeester buiten de afgesproken regels zou handelen, dan let niets ons om de provincie de gehele vergoeding op onze eigen rekening te laten overmaken. Geen enkel probleem.
Ons advies als Drentse SP-fractie aan u als Minister is daarom om de interne regels van de SP door de SP zelf te laten bepalen.

Hoogachtend,
Namens de SP-fractie van Provinciale Staten Drenthe