PvdA kiest voor bestuur met de VVD

22 maart 2007

PvdA kiest voor bestuur met de VVD

De kiezers waren duidelijk op 7 maart. Het moet socialer en menselijker in Drenthe. Ook de partijen in Drenthe van CDA tot SP waren na de verkiezingen duidelijk. In Drenthe moet een bestuur komen, dat meer werk maakt van het opheffen van de tweedeling in de maatschappij, meer aandacht voor mensen die de laatste jaren keer op keer te maken hadden met bezuinigingen en meer samenhang in de samenleving.

Toch kiest de PvdA voor verdere samenwerking met de VVD. "De tijd zal het leren. Maar wij denken niet dat een bestuur van PvdA/VVD aangevuld met ChristenUnie voor gewone mensen het onderste uit de kan gaat halen de komende jaren". Aldus SP-fractievoorzitter Oosterlaak, die spreekt van een gemiste kans.

De SP in Drenthe liet bij de oriƫnterende gesprekken over college vorming in Drenthe weten dat de SP bereid is in het College zitting te nemen. "In principe is er voor het eerst een linkse meerderheid in de Staten. Door de intrede van de SP in het Drents parlement met maar liefst 5 zetels, hebben PvdA, GL, CU en SP samen 23 van de 41 zetels. Alle ruimte om tot een ander beleid te komen", hield de SP de PvdA voor. Bovendien was de SP bereid er met de PvdA uit te komen. De PvdA liet echter bij de extra Statenvergadering van 22 maart weten, dat men voor voortzetting van de coalitie met de VVD kiest, hoewel deze coalitie fors verloor. Vanwege de prettige samenwerking de afgelopen periode. Men laat de ChristenUnie aanschuiven. "Een gebrek aan lef waarmee men niet alleen de kiezers van de SP, maar ook die van de PvdA tekort doet. Want het mag duidelijk zijn dat een College waarin de SP vertegenwoordigd is, veel meer voor gewone mensen tot stand kan brengen, dan een College van PvdA en VVD", meent Oosterlaak. De SP gaat de komende jaren vanuit de oppositie het provinciaal beleid zoveel mogelijk proberen bij te sturen. Fractievoorzitter Oosterlaak: "We gaan elk voorstel en elk plan kritisch tegen het licht houden. En we komen natuurlijk ook zelf met voorstellen. De komende jaren hebben we een ander Drents parlement dan voorheen. Een parlement met de SP. En dat werd tijd!"